Profil

KRÄMER Charlotte

University of Luxembourg

Main Referenced Co-authors
UGEN, Sonja  (15)
SONNLEITNER, Philipp  (14)
GAMO, Sylvie  (12)
REICHERT, Monique  (12)
WOLLSCHLÄGER, Rachel  (12)
Main Referenced Keywords
COVID (6); Deutsch-Unterricht (6); digital (6); Home-Schooling (6); Luxembourg (6);
Main Referenced Unit & Research Centers
Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Luxembourg Centre for Educational Testing (LUCET) (11)
LUCET (1)
Luxembourg Centre for Educational Testing (LUCET) (1)
University of Luxemburg: Luxembourg Centre for Educational Testing (LUCET) (1)
Main Referenced Disciplines
Education & instruction (24)
Languages & linguistics (8)
Social & behavioral sciences, psychology: Multidisciplinary, general & others (4)
Sociology & social sciences (2)
Literature (1)

Publications (total 38)

The most downloaded
595 downloads
Fischer, J., Krämer, C., & Ugen, S. (2021). Lese- und Rechtschreibstörungen. In S. Ugen, C. Schiltz, A. Fischbach, ... I. Pit-Ten Cate, Lernstörungen im multilingualen Kontext. Diagnose und Hilfestellungen (pp. 9-24). Esch/Alzette, Luxembourg: Melusina Press. doi:10.26298/5vxz-f178 https://hdl.handle.net/10993/46549

KRÄMER, C. (06 February 2024). Workshop: Item-Entwicklung für den Sproochentest - Teil 2: Hörverstehen [Paper presentation]. continuing education / formation continue, Luxembourg City, Luxembourg.

KRÄMER, C., GAMO, S., BRAUN, C., Inostroza Fernandez, P., & SONNLEITNER, P. (09 November 2023). Spotlight on ESG-VP students - a new approach to testing [Poster presentation]. Luxembourg Educational Research Association (LuxERA) Conference 2023.
Peer reviewed

Krämer, C. (26 May 2023). Workshop: Item-Entwicklung für den Sproochentest - Teil 1  [Paper presentation]. continuing education / formation continue, Luxembourg City, Luxembourg.

Krämer, C., Rathmacher, Y., Tremmel, K. A. M., & Ottenbacher, M. (23 February 2023). Neue Erkenntnisse zu den Lesegewohnheiten luxemburgischer Schülerinnen und Schüler [Poster presentation]. 9. Treffen der AG Grammatikdidaktik und Sprachbetrachtung, Belval, Luxembourg.

Krämer, C., Rathmacher, Y., Ottenbacher, M., & Tremmel, K. A. M. (10 November 2022). Do your magic, Harry Potter! popular fiction books and their impact on students’ reading performances [Poster presentation]. Luxembourg Educational Research Association (LuxERA) Conference 2022, Esch-sur-Alzette, Luxembourg.

Krämer, C., & Sonnleitner, P. (September 2022). Zweitägiger Workshop zur Testentwicklung im Kompetenzbereich „Sprechen / Mündlicher Ausdruck“ [Paper presentation]. continuing education / formation continue, Institut National des Langues (INL) - Luxembourg City, Luxembourg.

Fischbach, A., Colling, J., Levy, J., Pit-Ten Cate, I., Rosa, C., Krämer, C., Keller, U., Gamo, S., Hornung, C., Sonnleitner, P., Ugen, S., Esch, P., & Wollschläger, R. (2022). Findings from the ÉpStan National Education Monitoring against the Background of the COVID-19 Pandemic. ORBilu-University of Luxembourg. https://orbilu.uni.lu/handle/10993/51279. doi:10.48746/bb2021LU-EN-34

Fischbach, A., Colling, J., Levy, J., Pit-Ten Cate, I., Rosa, C., Krämer, C., Keller, U., Gamo, S., Hornung, C., Sonnleitner, P., Ugen, S., Esch, P., & Wollschläger, R. (2022). Findings from the ÉpStan National Education Monitoring against the Background of the COVID-19 Pandemic. Online Supplement. ORBilu-University of Luxembourg. https://orbilu.uni.lu/handle/10993/51281. doi:10.48746/bb2021LU-EN-34b

Reichert, M., & Krämer, C. (2021). La lecture et les compétences en lecture dans un monde digitalisé. In LUCET & SCRIPT (Eds.), Rapport national sur l’éducation au Luxembourg 2021 (pp. 104-108). Esch-sur-Alzette, Luxembourg: University of Luxembourg. doi:10.48746/bb2021lu-fr-23
Peer reviewed

Reichert, M., & Krämer, C. (2021). Lesen und Lesekompetenz in einer digitalisierten Welt. In LUCET & SCRIPT (Eds.), Nationaler Bildungsbericht Luxemburg 2021 (pp. 104-108). Esch-sur-Alzette, Luxembourg: University of Luxembourg. doi:10.48746/bb2021lu-de-23a
Peer reviewed

Fischbach, A., Colling, J., Levy, J., Pit-Ten Cate, I., Rosa, C., Krämer, C., Keller, U., Gamo, S., Hornung, C., Sonnleitner, P., Ugen, S., Esch, P., & Wollschläger, R. (2021). Befunde aus dem nationalen Bildungsmonitoring ÉpStan vor dem Hintergrund der COVID-19 Pandemie (Supplement). In LUCET & SCRIPT (Eds.), Nationaler Bildungsbericht Luxemburg 2021. Esch-sur-Alzette, Luxembourg: University of Luxembourg. doi:10.48746/bb2021lu-de-34b
Peer reviewed

Fischbach, A., Colling, J., Levy, J., Pit-Ten Cate, I., Rosa, C., Krämer, C., Keller, U., Gamo, S., Hornung, C., Sonnleitner, P., Ugen, S., Esch, P., & Wollschläger, R. (2021). Résultats du monitoring scolaire national ÉpStan dans le contexte de la pandémie de COVID-19 (Matériels supplémentaires). In LUCET & SCRIPT (Eds.), Rapport National sur l´Éducation au Luxembourg 2021. Esch-sur-Alzette, Luxembourg: University of Luxembourg. doi:10.48746/BB2021LU-FR-34B
Peer reviewed

Sonnleitner, P., Krämer, C., Gamo, S., Reichert, M., Keller, U., & Fischbach, A. (2021). Neue längsschnittliche Befunde aus dem nationalen Bildungsmonitoring ÉpStan in der 3. und 9. Klasse: Schlechtere Ergebnisse und wirkungslose Klassenwiederholungen. In LUCET & SCRIPT (Eds.), Nationaler Bildungsbericht Luxemburg 2021 (pp. 117-123). Esch-sur-Alzette, Unknown/unspecified: University of Luxembourg. doi:10.48746/bb2021lu-de-24a

Sonnleitner, P., Krämer, C., Gamo, S., Reichert, M., Keller, U., & Fischbach, A. (2021). Résultats longitudinaux récents issus du monitoring scolaire national ÉpStan en troisième et neuvième année scolaire : de moins bons résultats et des redoublements inefficaces. In LUCET & SCRIPT (Eds.), Rapport national sur l’éducation au Luxembourg 2021 (pp. 115-121). Esch-sur-Alzette, Unknown/unspecified: University of Luxembourg. doi:10.48746/bb2021lu-fr-24

Fischbach, A., Colling, J., Levy, J., Pit-Ten Cate, I., Rosa, C., Krämer, C., Keller, U., Gamo, S., Hornung, C., Sonnleitner, P., Ugen, S., Esch, P., & Wollschläger, R. (2021). Befunde aus dem nationalen Bildungsmonitoring ÉpStan vor dem Hintergrund der COVID-19- Pandemie. In LUCET & SCRIPT (Eds.), Nationaler Bildungsbericht Luxemburg 2021 (pp. 141-157). Esch-sur-Alzette, Luxembourg: University of Luxembourg. doi:10.48746/bb2021lu-de-34a
Peer reviewed

Fischbach, A., Colling, J., Levy, J., Pit-Ten Cate, I., Rosa, C., Krämer, C., Keller, U., Gamo, S., Hornung, C., Sonnleitner, P., Ugen, S., Esch, P., & Wollschläger, R. (2021). Résultats du monitoring scolaire national ÉpStan dans le contexte de la pandémie de COVID-19. In LUCET & SCRIPT (Eds.), Rapport national sur l’éducation au Luxembourg 2021 (pp. 141-157). Esch-sur-Alzette, Luxembourg: University of Luxembourg. doi:10.48746/bb2021lu-fr-34
Peer reviewed

Krämer, C., & Sonnleitner, P. (27 October 2021). Impulsvortrag: Evaluierung und Standardisierung des "Sproochentests" [Paper presentation]. Invitation of the Institut National des Langues, Luxembourg, Luxembourg.

Lenz, T., Krämer, C., Kang, L., & Bissen, M. (2021). Podcast Café du Savoir. Episode 2: Alternative Prüfungsformen.

Rivas, S., Reichel, Y., Krämer, C., Fischbach, A., & Pit-Ten Cate, I. (08 April 2021). Social Inequality in Education: Academic Achievement of First-, Second-, and Later-Generation Immigrant Students in Luxembourg [Paper presentation]. 2021 AERA Virtual Annual Meeting.

Krämer, C. (2021). Bewertungshilfe zur Unterrichtseinheit #ichhassedich. Programme for Innovative Teaching and Training (PITT).
Peer reviewed

Krämer, C. (2021). Bewertungshilfe zur Unterrichtseinheit #gemeinsamlesen. Programme for Innovative Teaching and Training (PITT).
Peer reviewed

Krämer, C., Kang, L., & Bissen, M. (2021). Bewertungshilfe zur Unterrichtseinheit #keinfilter. Programme for Innovative Teaching and Training (PITT).
Peer reviewed

Krämer, C. (2021). Zur fairen Bewertung von Lernprodukten. Programme for Innovative Teaching and Training (PITT).
Peer reviewed

Krämer, C. (2021). Bewertungshilfe zur Unterrichtseinheit #bewegteballaden. Programme for Innovative Teaching and Training (PITT).
Peer reviewed

Fischer, J., Krämer, C., & Ugen, S. (2021). Lese- und Rechtschreibstörungen. In S. Ugen, C. Schiltz, A. Fischbach, ... I. Pit-Ten Cate, Lernstörungen im multilingualen Kontext. Diagnose und Hilfestellungen (pp. 9-24). Esch/Alzette, Luxembourg: Melusina Press. doi:10.26298/5vxz-f178
Peer reviewed

Krämer, C., Rivas, S., Reichel, Y., Fischbach, A., & Pit-Ten Cate, I. (12 November 2020). Inequalities in the Luxembourgish Educational System: Effects of Language Proficiency on Math Performance Among Different Generations of Immigrant Students [Poster presentation]. Luxembourg Educational Research Association (Semi-)Virtual Conference 2020, Esch-sur-Alzette, Luxembourg.

Rivas, S., Reichel, Y., Krämer, C., Pit-Ten Cate, I., & Fischbach, A. (21 August 2019). Forging and Paving a Future: Immigrant Status and Academic Achievement in Luxembourg [Paper presentation]. 14th Conference of the European Sociological Association, Manchester, United Kingdom.

Krämer, C. (2019). Zeit- und Zukunftskonzepte in Konrads von Würzburg "Trojanerkrieg" [Doctoral thesis, Johannes Gutenberg-Universität]. ORBilu-University of Luxembourg. https://orbilu.uni.lu/handle/10993/40783

Reichert, M., Krämer, C., & Wollschläger, R. (31 May 2019). Reading in a new technology environment: Are reading assessments still in the ballpark? [Paper presentation]. 16th EALTA conference. Transitions in Language Assessment, University College Dublin, Ireland.

Reichert, M., Krämer, C., Wollschläger, R., Rivas, S., & Ugen, S. (2018). Habitudes de lecture et compétences de lecture bilingue. Luxembourg: LUCET, SCRIPT.

Reichert, M., Krämer, C., Wollschläger, R., Rivas, S., & Ugen, S. (2018). Lesegewohnheiten und bilinguale Lesekompetenzen - Zum Zusammenhang zwischen den Deutsch- und Französisch-Lesekompetenzen von Neuntklässlerinnen und Neuntklässlern und ihren außerschulischen Lesegewohnheiten in Luxemburg. Luxembourg: LUCET, SCRIPT.

Sonnleitner, P., Krämer, C., Gamo, S., Reichert, M., Muller, C., Keller, U., & Ugen, S. (2018). Schülerkompetenzen im Längsschnitt - Die Entwicklung von Deutsch-Leseverstehen und Mathematik in Luxemburg zwischen der 3. und 9. Klasse. Esch-sur-Alzette, Luxembourg: Luxembourg Centre for Educational Testing, Universität Luxemburg - Service de Coordination de la Recherche et de l'Innovation pédagogiques et technologiques (SCRIPT).

Sonnleitner, P., Krämer, C., Gamo, S., Reichert, M., Muller, C., Keller, U., & Ugen, S. (09 November 2018). Longitudinal development of students‘ competencies in Mathematics and German reading comprehension [Paper presentation]. 1st conference of the Luxembourg Educational Research Association.

Reichert, M., Krämer, C., Rivas, S., Wollschläger, R., & Ugen, S. (November 2018). Außerschulisches Lesen und Lesekompetenz Zum Zusammenhang zwischen den Deutsch- und Französisch- Lesekompetenzen von Neuntklässlerinnen und Neuntklässlern und ihren außerschulischen Lesegewohnheiten in Luxemburg [Paper presentation]. LuxERA Inaugural Conference, Esch-Belval, Luxembourg.

Reichert, M., Krämer, C., Rivas, S., Wollschläger, R., & Ugen, S. (11 January 2018). Faut-il lire, et que faut-il lire, pour mieux savoir lire? La compréhension de textes parmi les adolescents: tentative d'explication des différences interindividuelles [Paper presentation]. 30ème colloque de l'ADMEE-EUROPE, Esch-Belval, Luxembourg.

Reichert, M., Krämer, C., Rivas, S., Wollschläger, R., & Ugen, S. (January 2018). Faut-il lire, et que faut-il lire, pour mieux savoir lire? [Paper presentation]. 30e colloque de l’ADMEE-Europe, Campus Belval de l’Université du Luxembourg, Luxembourg.

Sonnleitner, P., Krämer, C., Gamo, S., Reichert, M., Muller, C., Keller, U., & Ugen, S. (2018). Évolution en compréhension écrite en allemand et en mathématiques entre la classe de 3e et la classe de 9e. Esch-sur-Alzette, Luxembourg: Luxembourg Centre for Educational Testing, Universität Luxemburg - Service de Coordination de la Recherche et de l'Innovation pédagogiques et technologiques (SCRIPT).

Reichert, M., & Krämer, C. (07 May 2016). French speakers reading German and German speakers reading French: Do they take different tests? [Paper presentation]. EALTA 2016, 13th Annual conference - Assessment of what ...? Revisiting the issue of construct(s), Valencia, Spain.

Contact ORBilu