Profil

SCHREIBER Catherina

Main Referenced Co-authors
ROHSTOCK, Anne  (3)
BRENDEL, Michelle  (1)
BUSANA, Gilbert  (1)
GARDIN, Matias  (1)
GEISLER, Nadine  (1)
Main Referenced Keywords
curriculum history (4); history of education (4); Luxembourg (4); higher education (3); citizenship (2);
Main Referenced Disciplines
History (23)
Education & instruction (15)
Literature (1)
Arts & humanities: Multidisciplinary, general & others (1)

Publications (total 27)

The most downloaded
286 downloads
Rohstock, A., & Schreiber, C. (2012). Netzwerke der Elite. Luxemburger Studentenzirkel als Instrumente der Inklusion und Exklusion. Forum für Politik, Gesellschaft und Kultur in Luxemburg, (314), 33-35. https://hdl.handle.net/10993/10042

The most cited

12 citations (OpenCitations)

Lenz, T., Rohstock, A., & Schreiber, C. (2013). Tomorrow Never Dies. A Socio-Historical Analysis of the Luxembourgish Curriculum. In B. Pinar (Ed.), International Handbook of Curriculum Research (2nd ed, pp. 315-328). New York, United States: Routledge. doi:10.4324/9780203831694 https://hdl.handle.net/10993/8675

Schreiber, C. (2016). The construction of 'female citizens': a socio-historical anaylsis of girls' education in Luxembourg. In A. Hadjar, S. Krolak, K. Priem, ... S. Glock (Eds.), Gender and Educational Achievement (pp. 21-38). Routledge.
Peer reviewed

Schreiber, C. (2016). Curriculare Konstruktionen Luxemburger Staatsbürger im 19. und 20. Jahrhundert. Hemecht : Zeitschrift für Luxemburger Geschichte = Revue d'Histoire Luxembourgeoise, 68 (1), 107-111.
Peer reviewed

Schreiber, C. (2016). Multilinguale Bürger: Welche Geschichte, Bedeutung und Organisationsformen hat(-te) Fremdsprachenunterricht in einer traditionell mehrsprachigen Gesellschaft (am Beispiel Luxemburg)? In S. Doff (Ed.), Heterogenität im Fremdsprachenunterricht. Impulse – Rahmenbedingungen – Kernfragen – Perspektiven (pp. 181-195). Tübingen, Unknown/unspecified: narr.
Peer reviewed

Schreiber, C. (2016). Konsolidierung durch moralisches Entscheidungs- und praktisches Handlungswissen. Pädagogik in und außerhalb der Luxemburger Normalschulen (1845-1958). In A. Hoffmann-Ocon & R. Horlacher (Eds.), Pädagogik und pädagogisches Wissen (pp. 71-92). Klinkhardt.
Peer reviewed

Schreiber, C. (2016). "Kein Jugendlicher darf verloren gehen!" Das Marienthaler Fürsorgeerziehungsheim (1941-1946). In M. Schoellen (Ed.), Märjendall, Marienthal, Mariendall, Val-Sainte-Marie. Spurensuche in einer vielschichtigen Kulturlandschaft Luxemburgs (pp. 228-240). Luxemburg, Unknown/unspecified: SNJ.

Schreiber, C. (2016). 'Wat d'Hemecht as, dat froen s'oft' - Die Konstruktion der Staatsbürger im Luxemburger Naturwissenschaftscurriculum. In M. Götz & M. Vogt (Eds.), Schulwissen für und über Kinder (pp. 162-183). Klinkhardt.
Peer reviewed

Schreiber, C., Siry, C., Reuter, R., Brendel, M., & Busana, G. (03 September 2015). Problematizing science as a primary school discipline: Learning from contingencies and diversities [Poster presentation]. ESERA2015: 11th biannual Conference of the European Science Education Research Association, Helsinki, Finland.

Schreiber, C. (2015). Hans-Christian Harten: Himmlers Lehrer. Eine interdisziplinäre Gesamtschau auf das Schulungswesen der SS". IJHE Bildungsgeschichte, (2), 241-243.
Peer Reviewed verified by ORBi

Schreiber, C. (2015). Las estructuras lingüísticas en un mundo multilingüe y multidisciplinar: las adaptaciones de la enseñanza de idiomas en Luxemburgo a una cultura de Guerra fría. In D. Tröhler & T. Lenz (Eds.), Trayectorieas del desarrollo de los sistemas educativos modernos. Entre lo nacional y lo global (pp. 177-195). Routledge.
Peer reviewed

Schreiber, C. (2015). Language Structures in a Multilingual and Multidisciplinary World: The Adaptations of Luxembourgian Language Education within a Cold War Culture. In D. Tröhler & T. Lenz (Eds.), Trajectories in the Development of Modern School Systems.Between the National and the Global. Routledge.

Schreiber, C. (2015). Integrating the Cosmopolitan and the Local – The Curricular Construction of Citizens in Luxembourg in the Long Nineteenth Century. Encounters on Education, 16, 165-182.
Peer reviewed

Schreiber, C., Gardin, M., & Tröhler, D. (2014). Curriculum unter Beschuss? Luxemburger Schulreform im Kontest des Ersten Welkrieges. In B. Majerus, C. Roemer, ... G. Thommes (Eds.), 1914-1918: Guerre(s) au Luxembourg - Kriege in Luxemburg (pp. 127-137). Luxembourg, Luxembourg: Capybarabooks.
Peer reviewed

Schreiber, C. (2014). Curricula and the Making of the Citizens. Trajectories from 19th and 20th Century Luxembourg [Doctoral thesis, Unilu - University of Luxembourg]. ORBilu-University of Luxembourg. https://orbilu.uni.lu/handle/10993/18878

Schreiber, C. (2014). The construction of ‘female citizens’: a socio-historical analysis of girls’ education in Luxembourg. Educational Research. doi:10.1080/00131881.2014.898911
Peer reviewed

Schreiber, C. (2013). Sei gegrüßt mir, Land der roten Erde, Land der Arbeit du! - Anpassungen des Luxemburger Schulsystems an die wirtschaftlichen Veränderungen im Zuge der Industrialisierung. Mutations. Mémoires et Perspectives du Bassin Minier.

Lenz, T., Rohstock, A., & Schreiber, C. (2013). Tomorrow Never Dies. A Socio-Historical Analysis of the Luxembourgish Curriculum. In B. Pinar (Ed.), International Handbook of Curriculum Research (2nd ed, pp. 315-328). New York, United States: Routledge. doi:10.4324/9780203831694
Peer reviewed

Schreiber, C. (2013). Utopisches Schreiben über Gender und Bildung - eine experimentelle Arbeit über experimentelle Diskurse. KULT_Online, 36.

Schreiber, C. (2013). Um die Ecke ins Exil. Saaremigranten in Luxemburg zwischen 1935 und 1940. Saargeschichte|n, (1), 24-30.

Rohstock, A., & Schreiber, C. (2013). The Grand Duchy on the Grand Tour: a historical study of student migration in Luxembourg. Paedagogica Historica, 49 (2), 174-193. doi:10.1080/00309230.2012.701221
Peer reviewed

Schreiber, C. (2012). (book review) Klaus-Peter Horn/Jörg-W. Link (Hrsg.): Erziehungsverhältnisse im Nationalsozialismus. IJHE Bildungsgeschichte, (1), 120-123.
Peer Reviewed verified by ORBi

Rohstock, A., & Schreiber, C. (2012). Netzwerke der Elite. Luxemburger Studentenzirkel als Instrumente der Inklusion und Exklusion. Forum für Politik, Gesellschaft und Kultur in Luxemburg, (314), 33-35.

Schreiber, C. (2012). Schlüsseldokument: Wildgänse rauschen durch die Nacht (Walter Flex) (Frühjahr 1915). In Prof. Dr. Helmut Altrichter (Ed.), 100(0) Schlüsseldokumente zur deutschen Geschichte im 20. Jahrhundert (Internetedition) (pp. 1-6). Universität Erlangen-Nürnberg und Bayerische Staatsbibliothek München.

Schreiber, C. (2012). Genuine Internetdaten als historische Quellen – Entwurf einer korrealistischen Quellentheorie. Zeitschrift für digitale Geschichtswissenschaften, 1 (1), 1-15.
Peer Reviewed verified by ORBi

Revilla, M., & Schreiber, C. (2012). Studentische Lebenswelten in den Universitätskulturen Frankreichs, Deutschlands und Nordamerikas Ein Werkstattbericht. In P. Hayes & J. E. Gammal (Eds.), Universitätskulturen – L’Université en perspective – The Future of the University (pp. 243-259). transcript.

Schreiber, C. (2012). Comme compagne de l’homme, comme épouse et notamment comme mère. Staatsbürgerinnenerziehung in Luxemburg zwischen rhetorischer Homogenität und curricularer Heterogenität. Hemecht : Zeitschrift für Luxemburger Geschichte = Revue d'Histoire Luxembourgeoise, 3/2012, 5-21.
Peer reviewed

Schreiber, C. (2011). Erziehung auf „völkischem Vorposten“? Kindergartenerziehung im Nationalsozialismus am Beispiel des Saargebietes. Zeitschrift für die Geschichte der Saargegend, 59, 121- 154.

Schreiber, C., & Geisler, N. (2011). »Un lieu protégé«? Staatsbürgerliche Erziehung im Luxemburger Schulsystem im 19. und 20. Jahrhundert. Vierteljahresschrift für Wissenschaftliche Pädagogik, (3), 439-456.

Contact ORBilu