Profil

MILMEISTER Marianne

Main Referenced Co-authors
WEIS, Christiane  (28)
BERG, Charles  (18)
MILMEISTER, Paul  (16)
DIERENDONCK, Christophe  (15)
UGEN, Sonja  (5)
Main Referenced Keywords
Jugendforschung (3); Jugendpolitik (3); youth research (3); actors and structures of youth policy (2); bien-être (2);
Main Referenced Disciplines
Sociology & social sciences (38)
Education & instruction (22)
Languages & linguistics (1)
Social work & social policy (1)
Social & behavioral sciences, psychology: Multidisciplinary, general & others (1)

Publications (total 63)

The most downloaded
882 downloads
Berg, C., & Milmeister, M. (2007). Im Dialog mit den Daten das eigene Erzählen der Geschichte finden. Über die Kodierverfahren der Grounded Theory Methodologie. Historische Sozialforschung, 19, 182-210. https://hdl.handle.net/10993/23808

The most cited

2 citations (Scopus®)

Berg, C., & Milmeister, M. (2007). Im Dialog mit den Daten das eigene Erzählen der Geschichte finden. Über die Kodierverfahren der Grounded Theory Methodologie. Historische Sozialforschung, 19, 182-210. https://hdl.handle.net/10993/23808

Baumann, I. E., & Milmeister, M. (2021). Das one2one-Programm in Luxemburger Sekundarschulen. Vom Ausstattungsziel hin zu Kompetenzzielen (Integrale Fassung). Bildungsbericht für Luxemburg 2021. doi:10.48746/bb2021lu-DE-22B
Peer reviewed

Milmeister, M., & Baumann, I. E. (2021). Le programme one2one dans l’enseignement secondaire au Luxembourg. D’un objectif en termes d’équipement à des objectifs en termes de compétences. Rapport sur l’éducation 2021. doi:10.48746/bb2021lu-fr-22
Peer reviewed

Milmeister, M., Weis, C., & Dierendonck, C. (10 January 2019). Comment assurer la qualité de l’évaluation par les pairs des propositions de communication dans le cadre d’un colloque scientifique ? [Paper presentation]. 31e colloque de l’ADMEE-Europe - Entre normalisation, contrôle et développement formatif. Évaluations sources de synergies ?, Lausanne, Switzerland.

Demeuse, M., Milmeister, M., & Weis, C. (Eds.). (2018). L'évaluation en éducation et en formation face aux transformations des sociétés contemporaines: 30e colloque de l'ADMEE-Europe au Luxembourg. Actes du colloque. Luxembourg: University of Luxembourg.

Demeuse, M., Milmeister, M., & Weis, C. (Eds.). (2018). L'évaluation en éducation et en formation face aux transformations des sociétés contemporaines: 30e colloque de l'ADMEE-Europe au Luxembourg. Aperçus du colloque. Esch/Alzette, Luxembourg: Université du Luxembourg.

Dierendonck, C., Milmeister, M., Milmeister, P., & Weis, C. (2017). Motivation et effort des élèves lors des évaluations externes à faibles enjeux : une question de validité et de mesure. In Actes du 29e colloque de l'Admée-Europe.
Peer reviewed

Milmeister, M., Dierendonck, C., Weis, C., & Milmeister, P. (2017). Dans quelle mesure les rapports envoyés aux acteurs dans le cadre des ÉpStan sont-ils compris et utilisés ? In S. Ugen, R. Martin, ... A. Fischbach (Eds.), Les Épreuves Standardisées : Comment sont-elles perçues par les acteurs concernés  ? (pp. 27-36). Université du Luxembourg : LUCET.

Milmeister, M., & Weis, C. (2017). L'évaluation en éducation et en formation face aux transformations des sociétés contemporaines: 30e colloque de l'ADMEE-Europe au Luxembourg. Programme du colloque et infos pratiques. Esch-sur-Alzette, Luxembourg: Université du Luxembourg.

Milmeister, M., & Weis, C. (Eds.). (2017). L'évaluation en éducation et en formation face aux transformations des sociétés contemporaines: 30e colloque de l'ADMEE-Europe au Luxembourg. Livret des résumés. Esch-sur-Alzette, Luxembourg: Université du Luxembourg.

Milmeister, P., Weis, C., Dierendonck, C., & Milmeister, M. (2017). Dans quelle mesure le principe d'une évaluation externe des acquis scolaires des élèves - et en particulier le dispositif ÉpStan - est-il soutenu par les acteurs scolaires ? In S. Ugen, R. Martin, ... A. Fischbach (Eds.), Les Épreuves Standardisées : Comment sont-elles perçues par les acteurs concernés  ? (pp. 9-17). Esch/Alzette, Luxembourg: Université du Luxembourg : LUCET.

Weis, C., Milmeister, P., Milmeister, M., & Dierendonck, C. (2017). Dans quelle mesure les élèves font-ils les tests ÉpStan sérieusement ? In S. Ugen, R. Martin, ... A. Fischbach (Eds.), Les Épreuves Standardisées : Comment sont-elles perçues par les acteurs concernés  ? (pp. 19-25). Université du Luxembourg : LUCET.

Dierendonck, C., Milmeister, M., Milmeister, P., Weis, C., Ugen, S., Fischbach, A., & Martin, R. (2017). Vers une démarche d’assurance-qualité pour les Épreuves Standardisées. In S. Ugen, R. Martin, ... A. Fischbach (Eds.), Les Épreuves Standardisées : Comment sont-elles perçues par les acteurs concernés  ? (pp. 5-7). Esch/Alzette, Luxembourg: University of Luxembourg: LUCET.

Pelt, V., Ugen, S., Milmeister, M., Weis, C., & Kreis, Y. (2017). Évaluation du projet d’innovation pédagogique : L’allemand comme langue véhiculaire dans le cours de mathématiques au cycle inférieur de l’EST à l’ALR. Rapport détaillé. Année 1. Luxembourg: MENJE/SCRIPT.

Pelt, V., Ugen, S., Milmeister, M., Weis, C., & Kreis, Y. (2017). Évaluation du Projet pilote : Le Cours de Mathématiques en Allemand au Maacher Lycée. Rapport détaillé. Année 1. Luxembourg: MENJE/SCRIPT.

Dierendonck, C., Kerger, S., Milmeister, M., Milmeister, P., & Weis, C. (2016). Projet Accompagnement. Politiques et dispositifs au Luxembourg et à l’étranger visant l’amélioration de la qualité des établissements scolaires. Rapport synthétique. Esch/Alzette, Luxembourg: Université du Luxembourg.

Dierendonck, C., Kerger, S., Milmeister, M., Milmeister, P., & Weis, C. (2016). Projet Accompagnement. Description de dispositifs étrangers visant l'amélioration de la qualité des établissements scolaires. Esch/Alzette, Luxembourg: Université du Luxembourg.

Dierendonck, C., Kerger, S., Milmeister, M., Milmeister, P., & Weis, C. (2016). Projet Accompagnement. L'enquête par questionnaire auprès des présidents et des membres de comités d'école. Esch/Alzette, Luxembourg: Université du Luxembourg.

Dierendonck, C., Kerger, S., Milmeister, M., Milmeister, P., & Weis, C. (2016). Projet Accompagnement. La consultation par entretiens des acteurs-clés de l'accompagnement des écoles au Luxembourg. Esch/Alzette, Luxembourg: Université du Luxembourg.

Dierendonck, C., Milmeister, M., Milmeister, P., Weis, C., Fischbach, A., Ugen, S., & Martin, R. (January 2016). L’implication des élèves lors d’évaluations externes à faibles enjeux : Le cas de l’évaluation « Épreuves Standardisées » au Luxembourg [Paper presentation]. 28ème colloque de l’ADMEE‐Europe, Lisbon, Portugal.

Dierendonck, C., Milmeister, M., Milmeister, P., & Weis, C. (2015). Comment les Épreuves Standardisées sont-elles perçues par les acteurs concernés? : Volume 1: Rapport interne synthétique à la base de la démarche qualité portant sur le dispositif ÉpStan. Belval, Luxembourg: Université du Luxembourg.

Dierendonck, C., Milmeister, M., Milmeister, P., & Weis, C. (2015). Comment les Épreuves Standardisées sont-elles perçues par les acteurs concernés? : Volume 2: Analyse détaillée des données issues des focus groups. Belval, Unknown/unspecified: Université du Luxembourg.

Dierendonck, C., Milmeister, M., Milmeister, P., Weis, C., Reichert, M., Ugen, S., Keller, U., Sonnleitner, P., & Martin, R. (2015). Mise en place d’une démarche qualité pour le dispositif ÉpStan. In R. Martin, S. Ugen, ... A. Fischbach (Eds.), Épreuves Standardisées: Bildungsmonitoring für Luxemburg. Nationaler Bericht 2011 bis 2013 (pp. 98-109). Esch/ Alzette, Unknown/unspecified: University of Luxembourg, LUCET.

Dierendonck, C., Milmeister, M., Milmeister, P., & Weis, C. (January 2015). L’évaluation externe des acquis des élèves au Luxembourg : Méthodologie d’une enquête portant sur la compréhension et l’utilisation des rapports mis à la disposition des acteurs [Paper presentation]. 27e colloque de l’ADMEE-Europe : L’évaluation à la lumière des contextes et des disciplines, Liège, Belgium.

Berg, C., Milmeister, M., & Weis, C. (November 2014). How can Evidence-based Policy Emerge from Empirical Data? Youth Voice Journal, 4, 33-52.
Peer Reviewed verified by ORBi

Milmeister, M., Milmeister, P., & Weis, C. (2013). Les Épreuves Standardisées vues par les acteurs du terrain. Étude exploratoire. Luxembourg, Luxembourg: Université du Luxembourg.

Milmeister, M. (2013). Information sheet: Youth and the world, Luxembourg. Report for the European Knowledge Centre for Youth Policy (EKCYP). Strasbourg, France: Youth Partnership between the European Commission and the Council of Europe.

Berg, C., Milmeister, M., & Weis, C. (2013). Learning mobility in the youth field: Starting to set a framework. In G. J. Friesenhahn, H. Schild, H.-G. Wicke, ... J. Balogh (Eds.), Learning mobility and non-formal learning in European contexts. Policies approaches and examples (pp. 13-23). Strasbourg, France: Council of Europe Publishing.

Milmeister, M. (2013). Information sheet: Better knowledge of youth, Luxembourg. Report for the European Knowledge Centre for Youth Policy (EKCYP). Strasbourg, France: Youth Partnership between the European Commission and the Council of Europe.

Berg, C., Milmeister, M., & Weis, C. (2013). Superdiversität in Luxemburg? In H. Sieburg (Ed.), Vielfalt der Sprachen - Varianz der Perspektiven. Zur Geschichte und Gegenwart der Luxemburger Mehrsprachigkeit (pp. 9-36). Bielefeld, Germany: transcript Verlag.

Milmeister, P., Heinen, A., Milmeister, M., & Willems, H. (2013). Jugendliche Risikolagen im Übergang zwischen Schule und Beruf. Luxembourg, Luxembourg: Ministère de la Famille et de l'Intégration/Service national de la jeunesse.

Berg, C., Meyer, J.-L., & Milmeister, M. (2012). Diversité des jeunes et accès au bien-être (DJAB). Rapport de projet. Walferdange, Luxembourg: Université du Luxembourg.

Milmeister, M. (2012). Country sheet on youth policy in Luxembourg. Report for the European Knowledge Centre for Youth Policy (EKCYP). Strasbourg, France: Youth Partnership between the European Commission and the Council of Europe.

Milmeister, M. (2012). Information sheet: Volunteering of young people, Luxembourg. Report for the European Knowledge Centre for Youth Policy (EKCYP). Strasbourg, France: Youth Partnership between the European Commission and the Council of Europe.

Berg, C., & Milmeister, M. (September 2011). What is the relevance of negotiating intergenerational relations for the construction of youth in contemporary societies? [Paper presentation]. 10th ESA Conference: Social Relations in Turbulent Times, Geneva, Switzerland.

Berg, C., & Milmeister, M. (2011). Im Dialog mit den Daten das eigene Erzählen der Geschichte finden: Über die Kodierverfahren der Grounded-Theory-Methodologie. In G. Mey & K. Mruck (Eds.), Grounded Theory Reader (2nd revised edition, pp. 303-332). Wiesbaden, Germany: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Milmeister, M. (2011). Country sheet on youth policy in Luxembourg. Report for the European Knowledge Centre for Youth Policy (EKCYP). Strasbourg, France: Youth Partnership between the European Commission and the Council of Europe.

Milmeister, M. (2011). Information sheet: Participation of young people, Luxembourg. Report for the European Knowledge Centre for Youth Policy (EKCYP). Strasbourg, France: Youth Partnership between the European Commission and the Council of Europe.

Berg, C., & Milmeister, M. (September 2010). Anwendung der Grounded Theory in der Evaluation [Paper presentation]. 13. Jahrestagung der DeGEval: „Evaluation und Methoden“, Luxemburg, Luxembourg.

Berg, C., Biewers, S., Milmeister, M., & Joachim, P. (2010). CESIJE und Evaluation. Zeitschrift für Evaluation, 9 (2), 349-354.
Peer Reviewed verified by ORBi

Milmeister, M. (2009). Questionnaire "Better understanding of youth", Luxembourg. Report for the European Knowledge Centre for Youth Policy (EKCYP). Strasbourg, France: Youth Partnership between the European Commission and the Council of Europe.

Milmeister, M. (2009). Country sheet on youth policy in Luxembourg. Report for the European Knowledge Centre for Youth Policy (EKCYP). Strasbourg, France: Youth Partnership between the European Commission and the Council of Europe.

Milmeister, M. (2009). Questionnaire "Information", Luxembourg. Report for the European Knowledge Centre for Youth Policy (EKCYP). Strasbourg, France: Youth Partnership between the European Commission and the Council of Europe.

Berg, C., Kerger, L., Meisch, N., & Milmeister, M. (Eds.). (2009). Savoirs et engagements: Hommage à Georges Wirtgen. Differdange, Luxembourg: éditions PHI.

Milmeister, M. (2009). Questionnaire "Voluntary activities", Luxembourg. Report for the European Knowledge Centre for Youth Policy (EKCYP). Strasbourg, France: Youth Partnership between the European Commission and the Council of Europe.

Berg, C., & Milmeister, M. (2009). Mobilität und Sozialisation. In C. Berg, L. Kerger, N. Meisch, ... M. Milmeister (Eds.), Savoirs et engagements. Hommage à Georges Wirtgen (pp. 259-270). Differdange, Luxembourg: éditions PHI.

Milmeister, M., & Willems, H. (Eds.). (2008). Jugendforschung im Dialog: Beiträge der INSIDE-Vortragsreihe 2007 zur Jugendforschung. Luxemburg, Luxembourg: Universität Luxemburg.

Berg, C., & Milmeister, M. (September 2007). Young people's knowledge on HIV transmission [Paper presentation]. 8th Annual Conference of the ESA: Conflict, Citizenship and Civil Society, Glasgow, United Kingdom.

Milmeister, M. (2007). Das dreidimensionale Kommunikationsdreieck. Herausforderungen und Chancen der Zusammenarbeit zwischen den Akteuren des Jugendbereichs. Forum für Politik, Gesellschaft und Kultur in Luxemburg, (265).

Milmeister, M., & Weis, C. (2007). Diversität, Infrastrukturen und Risiken von Jugendfreizeit. In M. Milmeister (Ed.), Aspects de la recherche jeunesse: Les jeunes et leurs loisirs. Documents de la séance académique célébrant le dixième anniversaire de la fondation du CESIJE le 24 novembre 2005 et de la Journée CESIJE du 25 novembre 2005 (pp. 31-46). Luxembourg, Luxembourg: Editions du CESIJE asbl.

Milmeister, M. (Ed.). (2007). Aspects de la recherche jeunesse: Les jeunes et leurs loisirs. Documents de la séance académique célébrant le dixième anniversaire de la fondation du CESIJE le 24 novembre 2005 et de la Journée CESIJE du 25 novembre 2005. Luxembourg, Luxembourg: Editions du CESIJE asbl.

Berg, C., & Milmeister, M. (2007). Im Dialog mit den Daten das eigene Erzählen der Geschichte finden. Über die Kodierverfahren der Grounded Theory Methodologie. Historische Sozialforschung, 19, 182-210.
Peer reviewed

Williamson, H., & Milmeister, M. (Eds.). (2006). Dialogues and networks: Organising exchanges between youth field actors. Esch/Alzette, Luxembourg: éditions PHI.

Milmeister, M. (2006). Introduction. In M. Milmeister & H. Williamson (Eds.), Dialogues and networks. Organising exchanges between youth field actors (pp. 7-9). Esch/Alzette, Luxembourg: éditions PHI.

Berg, C., Meyer, J.-L., & Milmeister, M. (September 2005). Young people's access to well-being: Hesitating between a cultural or a structural reading. On the roads towards an alternative research agenda [Paper presentation]. 7th ESA Conference "Rethinking inequalities", Institute of Sociology Nicolaus Copernicus University Torun, Poland.

Berg, C., Milmeister, M., & Schoos, J. (2005). Stadtraum - Jugendraum? Vom professionellen Diskurs über Gefährdete zu multimodalen Hilfestellungen in einer vernetzten Jugendsozialarbeit. Esch/Alzette, Luxembourg: éditions PHI.

Berg, C., Meyer, J.-L., & Milmeister, M. (2005). Genre et expression contrastée du bien-être des jeunes. Projet DJAB - Diversité des jeunes et accès au bien-être. In M. Milmeister (Ed.), Aspects de la recherche jeunesse: Diversité et genre. Documents de la Journée CESIJE du 17 décembre 2004 (pp. 65-79). Luxembourg, Luxembourg: Editions du CESIJE asbl.

Milmeister, M. (Ed.). (2005). Aspects de la recherche jeunesse: Diversité et genre. Documents de la Journée CESIJE du 17 décembre 2004. Luxembourg, Luxembourg: Editions du CESIJE asbl.

Weis, C., Milmeister, M., & Willems, H. (2004). Aspekte jugendlicher Freizeitwelten in der Stadt Luxemburg: Eine qualitative Analyse auf der Basis von Gruppendiskussionen. Luxembourg, Luxembourg: CESIJE asbl.

Willems, H., Joachim, P., Meyers, C., Milmeister, M., & Weis, C. (2004). Endbericht des CESIJE im Rahmen des "Plan Communal Jeunesse" der Stadt Luxemburg: Zusammenfassung der Ergebnisse und Schlussfolgerungen für die Praxis der Jugendpolitik und Jugendarbeit. Luxembourg, Unknown/unspecified: CESIJE asbl.

Berg, C., Meyer, J.-L., & Milmeister, M. (September 2004). Diversity of young people and access to well-being: First results from HBSC-study secondary analysis and replication studies [Paper presentation]. The BSA Medical Sociology Group 36th Annual Conference 2004, University of York, United Kingdom.

Berg, C., Schoos, J., & Milmeister, M. (2004). Problematisches Verhalten Jugendlicher in der Stadt. Kritische Reflexion über multimodale Hilfestellungen für Gefährdete. Schlussbericht des Projektes "Streetwork - Jugendliche im städtischen Raum". Luxemburg, Luxembourg: CESIJE.

Berg, C., Milmeister, M., & Schoos, J. (2004). Vernetzung in der Sozial- und Jugendarbeit. Ein Werkstattbericht des Projektes "Jugendliche im städtischen Raum". In M. Milmeister (Ed.), Aspects de la recherche jeunesse: Risques, désavantages, opportunités. Documents de la Journée CESIJE du 28 janvier 2004 (pp. 103-122). Luxembourg, Luxembourg: Editions du CESIJE asbl.

Milmeister, M. (Ed.). (2004). Aspects de la recherche jeunesse: Risques, désavantages, opportunités. Documents de la Journée CESIJE du 28 janvier 2004. Luxembourg, Luxembourg: Editions du CESIJE asbl.

Contact ORBilu