Des jeux mathématiques pour soutenir le développement des premières compétences numériques chez les enfants de 4 à 6 ans. Ce que pensent les parents du Grand-Duché du Luxembourg de leur implication dans ce projet à domicilePoncelet, Débora ; Tinnes, Mélanie ; Vlassis, Joëlle et alin Nouveaux Cahiers de la Recherche en Education (in press) Cet article s’inscrit dans l’étude quasi expérimentale MathPlay visant le développement des premières compétences numériques (PCN) d’enfants de 4 à 6 ans (cycle 1 au Luxembourg) au travers d’une ... [more ▼] Cet article s’inscrit dans l’étude quasi expérimentale MathPlay visant le développement des premières compétences numériques (PCN) d’enfants de 4 à 6 ans (cycle 1 au Luxembourg) au travers d’une intervention basée sur des jeux mathématiques interculturels proposés à l’école et en famille. Pendant huit semaines, huit jeux, connus des familles mais adaptés au développement des PCN, ont été suggérés aux parents. Les données collectées, en fin de recherche, par interviews, auprès de 38 parents volontaires, sur les représentations et les stratégies éducatives familiales susceptibles de renforcer l’engagement ainsi que l’intérêt des parents pour certaines activités ou matériel mathématiques ont été examinées au départ d’analyses thématiques inductives. Les principaux résultats font apparaître l’utilité d’une telle intervention pour favoriser le partenariat école-famille en matière de PCN. [less ▲] Detailed reference viewed: 66 (0 UL) Quels impacts des contextes socio-économique et linguistique sur l’apprentissage des mathématiques au Luxembourg ?Gamo, Sylvie ; Vlassis, Joëlle ; Sonnleitner, Philipp et alScientific Conference (2023, August 17) This article presents the results of longitudinal data collection from the Luxembourg national school monitoring (Standardised Tests, ÉpStan) on the mathematical performance of students with a regular or ... [more ▼] This article presents the results of longitudinal data collection from the Luxembourg national school monitoring (Standardised Tests, ÉpStan) on the mathematical performance of students with a regular or delayed school career from grade 3 to grade 9 according to their linguistic and socio-economic backgrounds. Since Luxembourg has a trilingual education system and a high level of immigration, the extent to which students' linguistic and socio-economic backgrounds influence their educational path will be addressed. The results prove with what Martin and Houssemand had already shown in 2003: multilingualism and the socio-economic background of students, as practiced in Luxembourg, negatively influence the acquisition of mathematical skills. Moreover, this influence increases over the years, which reduces the efficiency and equity of the educational system. In conclusion, recommendations for teaching mathematics in multilingual classrooms will be proposed in order to promote equal opportunities for students attending school in Luxembourg, and to help them develop their skills to the fullest. [less ▲] Detailed reference viewed: 91 (5 UL) Making sense of zero to make sense of negative numbersVlassis, Joëlle ; in Proceedings of the 46th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME 46) (2023) Detailed reference viewed: 52 (0 UL)![]() Des jeux mathématiques pour renforcer les relations école-famille et soutenir l’engagement des parents dans le développement des premières compétences numériques : ce que des parents du Grand-Duché du Luxembourg en disent…Poncelet, Débora ; Tinnes, Mélanie ; Vlassis, Joëlle et alScientific Conference (2022, June) Les recherches sur la numératie en contexte familial ont mis en évidence l'influence positive de ce dernier et de l’engagement des parents sur le développement des compétences numériques des jeunes ... [more ▼] Les recherches sur la numératie en contexte familial ont mis en évidence l'influence positive de ce dernier et de l’engagement des parents sur le développement des compétences numériques des jeunes enfants. En outre, les différences significatives de compétences entre élèves observées à l’entrée du préscolaire s'expliquent par le type, la fréquence et la qualité des interactions entre les parents et leur enfant en matière de numératie. Cet article s’inscrit dans l’étude MathPlay qui visait à développer les premières compétences numériques d’enfants du préscolaire au travers d’une intervention basée sur des jeux mathématiques interculturels proposés à l’école et en famille. Les données collectées auprès des parents ont été examinées au départ de l’analyse thématique. [less ▲] Detailed reference viewed: 89 (2 UL) Developing arithmetic skills in kindergarten through a game- based approach: a major issue for learners and a challenge for teachersVlassis, Joëlle ; ; et alin International Journal of Early Years Education (2022) Detailed reference viewed: 91 (2 UL) The role of algebraic thinking in dealing with negative numbersVlassis, Joëlle ; Demonty, Isabelle ![]() in ZDM: the International Journal on Mathematics Education (2022), 54(6), 12431255 Detailed reference viewed: 64 (2 UL) L’enseignement des mathématiques au préscolaire en débatS : jouer ou apprendre ? ou comment jouer pour bien apprendre ?Vlassis, Joëlle ![]() Presentation (2021) Detailed reference viewed: 86 (5 UL) The importance of teacher-student interactions in mathematical learning: the example of generalisationVlassis, Joëlle ; Presentation (2021) Detailed reference viewed: 78 (1 UL) Enhancing children’s numerical skills through a play-based intervention at kindergarten and at home: a quasi-experimental study; ; et al in Early Childhood Research Quarterly (2021), 54 Detailed reference viewed: 229 (13 UL) Développer la pensée algébrique des élèves de 10 à 14 ans : Regard croisé des enseignants du primaire et du secondaireVlassis, Joëlle ; Gamo, Sylvie ![]() Presentation (2020) Detailed reference viewed: 91 (6 UL) Nombres négatifs et difficultés des élèves au début du secondaire : Obstacle épistémologique ou utilisation inadéquate du signe « moins »?Vlassis, Joëlle ![]() Presentation (2020) Detailed reference viewed: 86 (2 UL) Symboliser et conceptualiser, un double processus au coeur des apprentissages mathématiques : l'exemple du signe "moins"Vlassis, Joëlle ![]() Presentation (2019) Detailed reference viewed: 69 (2 UL) Conceptualisation, symbolisation et interactions enseignante/enseignant-élèves dans les apprentissages mathématiques: l’exemple de la généralisationVlassis, Joëlle ; in Education et Francophonie (2019), XLVII(3), 98-120 Detailed reference viewed: 118 (2 UL) Cadre d’analyse de la généralisation algébrique chez des élèves avant et après leur entrée dans l’algèbreVlassis, Joëlle ; Scientific Conference (2019) Detailed reference viewed: 89 (2 UL) Les activités de généralisation basées sur des suites numériques : Antoine fait des mosaïquesVlassis, Joëlle ; Conference given outside the academic context (2019) Detailed reference viewed: 86 (3 UL) Conceptualisation, symbolisation et interactions enseignant-élèves dans les apprentissages mathématiques : l’exemple de la généralisationVlassis, Joëlle ; in Education et Francophonie (2019), 47(3), 35-57 Detailed reference viewed: 60 (0 UL) Developing algebraic thinking among students aged 10-14 years: Comparing perspectives of primary and secondary school teachersVlassis, Joëlle ; Gamo, Sylvie ![]() Scientific Conference (2019) Detailed reference viewed: 120 (1 UL) Les défis de l’école luxembourgeoise : Entre multilinguisme, PISA, curriculum des élèves et formation des enseignantsVlassis, Joëlle ![]() Presentation (2019) Detailed reference viewed: 105 (6 UL)![]() Favoriser le développement de compétences en nombres et opérations à travers une approche basée sur les jeux en contextes scolaire et familial.; Poncelet, Débora ; et alScientific Conference (2018, October) Detailed reference viewed: 107 (2 UL) Developing early number competencies through games played in school and at homeTinnes-Vigne, Mélanie ; Poncelet, Débora ; et alin Bergqvist, Ewa; Österholm, Magnus; Granberg, Carina (Eds.) et al Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (2018, July 07) Most research studies show that initial number knowledge constitutes the basis for understanding several major principles of mathematics. Moreover, early number competencies are considered as strong ... [more ▼] Most research studies show that initial number knowledge constitutes the basis for understanding several major principles of mathematics. Moreover, early number competencies are considered as strong predictors of mathematics outcomes at the end of the first grade and even later on (Jordan, Kaplan, Ramineni & Locuniak, 2009). In preschool, the development of these competencies should obviously not give rise to formal learning but is developed through significant activities. However, while everyday situations offer significant contexts, they are still not sufficient to develop the basic number competencies necessary for first grade children (Cannon & Ginsburg, 2008). Adults have to create opportunities to learn mathematical competencies. Mathematical games can meet this requirement. The MathPlay project aims to develop early number competencies through games implemented in school and/or at home. According to the literature, early number competencies consist in counting, conservation ability, magnitude comparison, and (de)composition of numbers. To develop these competencies, we decided to adapt 8 well-known family games. To evaluate the effect of this play-based approach on the development of number competencies, an instrument was created and validated. A quasi-experimental research design (pre/post-test) was implemented in four countries: Luxembourg, Belgium, France and Switzerland. Seven hundred and twenty-five children from all these countries participated in this study. They were divided into one control group and one experimental group with two treatment conditions, X1 (with games at school), and X2 (with games both at school and at home). The post-test was administrated at two moments: just after the intervention and eight weeks later. Data is currently being analysed. This communication will present the first outcomes and will answer our research question: what is the immediate and deferred effect of this play-based approach (X1-X2) on students’ number competencies? [less ▲] Detailed reference viewed: 191 (8 UL) |
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