References of "Kerger, Sylvie 50002083"
     in
Bookmark and Share    
Full Text
Peer Reviewed
See detailDie Repräsentation von Diversität in Schulbüchern in der Unterstufe der Sekundarschule
Kerger, Sylvie UL; Pianaro, Enrica UL; Schadeck, Claire UL

in Nationaler Bildungsbericht Luxemburg 2024 (in press)

Detailed reference viewed: 33 (1 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailDes jeux mathématiques pour soutenir le développement des premières compétences numériques chez les enfants de 4 à 6 ans. Ce que pensent les parents du Grand-Duché du Luxembourg de leur implication dans ce projet à domicile
Poncelet, Débora UL; Tinnes, Mélanie UL; Vlassis, Joëlle UL et al

in Nouveaux Cahiers de la Recherche en Education (in press)

Cet article s’inscrit dans l’étude quasi expérimentale MathPlay visant le développement des premières compétences numériques (PCN) d’enfants de 4 à 6 ans (cycle 1 au Luxembourg) au travers d’une ... [more ▼]

Cet article s’inscrit dans l’étude quasi expérimentale MathPlay visant le développement des premières compétences numériques (PCN) d’enfants de 4 à 6 ans (cycle 1 au Luxembourg) au travers d’une intervention basée sur des jeux mathématiques interculturels proposés à l’école et en famille. Pendant huit semaines, huit jeux, connus des familles mais adaptés au développement des PCN, ont été suggérés aux parents. Les données collectées, en fin de recherche, par interviews, auprès de 38 parents volontaires, sur les représentations et les stratégies éducatives familiales susceptibles de renforcer l’engagement ainsi que l’intérêt des parents pour certaines activités ou matériel mathématiques ont été examinées au départ d’analyses thématiques inductives. Les principaux résultats font apparaître l’utilité d’une telle intervention pour favoriser le partenariat école-famille en matière de PCN. [less ▲]

Detailed reference viewed: 36 (0 UL)
See detailGeschichte nicht neu schreiben, sondern alles erzählen.
Raparoli, Sarah; Kerger, Sylvie UL; Schadeck, Claire UL et al

Article for general public (2023)

Detailed reference viewed: 28 (0 UL)
See detailBig gap in how women and men appear in Luxembourg's school textbooks.
Antar, Gabrielle; Kerger, Sylvie UL; Schadeck, Claire UL et al

Article for general public (2023)

Detailed reference viewed: 26 (0 UL)
See detailSchulbücher fallen durch: zu männlich zu realitätsfern
Molitor, Simone; Kerger, Sylvie UL; Pianaro, Enrica UL et al

Article for general public (2023)

Detailed reference viewed: 26 (0 UL)
See detailWéineg Diversitéit an de Schoulbicher
Olmo, Mara; Kerger, Sylvie UL; Pianaro, Enrica UL et al

Speeches/Talks (2023)

Detailed reference viewed: 26 (0 UL)
See detailUnsichtbar: In Luxemburg sind Frauen und Minderheiten in Schulbüchern kaum zu finden
Oé, Jessica; Kerger, Sylvie UL; Pianaro, Enrica UL et al

Article for general public (2023)

Detailed reference viewed: 26 (1 UL)
See detailLes manuels scolaires de nos ados sont-ils d'un autre âge ?
Chauty, Nicolas; Kerger, Sylvie UL; Pianaro, Enrica UL et al

Article for general public (2023)

Detailed reference viewed: 28 (0 UL)
See detailSchulbücher: Männer sind Programm
Spigarelli, Isabel; Kerger, Sylvie UL; Pianaro, Enrica UL et al

Article for general public (2023)

Detailed reference viewed: 21 (0 UL)
See detailEtüd weist, dass Schoulbicher net d’Realitéit rëmspigelen
Camposeo, Monica; Schadeck, Claire UL; Kerger, Sylvie UL et al

Speeches/Talks (2023)

Detailed reference viewed: 23 (0 UL)
Full Text
See detailLes représentations du genre dans les manuels scolaires : Cycle inférieur de l’enseignement secondaire
Kerger, Sylvie UL; Schadeck, Claire UL; Pianaro, Enrica UL

Report (2023)

Teaching materials, and particularly textbooks, play an essential role in the socialisation of children through the communication of values. As „textbooks are not a reflection of reality, but an ... [more ▼]

Teaching materials, and particularly textbooks, play an essential role in the socialisation of children through the communication of values. As „textbooks are not a reflection of reality, but an arrangement of the representation of a society that they legitimise” (Brugeilles & Cromer, 2008, p.42), we argue that they contribute to challenging, perpetuating, or increasing gender inequalities. With this publication we plan to present the results of our second study in which we analyse 59 textbooks that are most used in the first three years of secondary school in Luxembourg. The aim of this research is to show the prevalence and the persistence of gender stereotypes in visual and written representations through (1) the counting of female, male and non-binary characters, and authors, (2) the description of professional, leisure and domestic activities classified as “feminine” and “masculine”, (3) the use of gender inclusive language, and (4) the intersectional in/visibility with race, disability, and sexual orientation. [less ▲]

Detailed reference viewed: 31 (0 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailLes inégalités de genre dans les manuels scolaires : Où en est le Luxembourg ?
Kerger, Sylvie UL; Pianaro, Enrica UL; Schadeck, Claire UL

Scientific Conference (2023, March 08)

Au Luxembourg, les premières revendications pour une éducation égalitaire entre filles et garçons furent émises à la fin des années ‘70. Le Cercle luxembourgeois des enseignants critiques (CLEC) proposa ... [more ▼]

Au Luxembourg, les premières revendications pour une éducation égalitaire entre filles et garçons furent émises à la fin des années ‘70. Le Cercle luxembourgeois des enseignants critiques (CLEC) proposa, dès 1978, de combattre le sexisme dans l’institution scolaire en relevant les stéréotypes de genre à l’école et plus particulièrement dans les manuels scolaires. Qu’en est-il 45 ans plus tard ? Nous basant sur une recherche quantitative et qualitative, seront présentés les résultats d’une étude menée entre 2021 et 2023. Celle-ci révèle la construction des inégalités de genre à travers une cinquantaine de manuels de l’enseignement secondaire (élèves de 12 à 15 ans) au Luxembourg. L'objectif de notre recherche est de montrer la prévalence et la persistance des stéréotypes de genre dans les représentations visuelles et écrites à travers (1) le comptage des personnages féminins, masculins et non-binaires, ainsi que le comptage des auteur·ices ; (2) la description des activités professionnelles, de loisirs et domestiques classées comme "féminines" et "masculines" ; (3) l'utilisation d'un langage inclusif du genre ; et (4) l'identification de personnages non-blancs, en situation de handicap et non-hétérosexuels. Par le biais de notre analyse, nous formulerons des recommandations à destination des responsables en charge de l’élaboration des manuels scolaires et des politiques éducatives qui permettront d’appliquer un regard critique et d’élaborer du matériel non-discriminatoire. [less ▲]

Detailed reference viewed: 24 (0 UL)
See detailEcole-famille-communauté : Facteurs clés de la réussite scolaire de l’enfant. Compte-rendu de l’expérimentation de certaines actions dans trois établissements scolaires.
Poncelet, Débora UL; Pelt, Véronique; Dierendonck, Christophe UL et al

Learning material (2023)

Les résultats de recherche précédents ouvrent de nouvelles perspectives. Ils offrent une opportunité d'action face aux constats classiques des recherches qui mettent en évidence le lien fort qui unit les ... [more ▼]

Les résultats de recherche précédents ouvrent de nouvelles perspectives. Ils offrent une opportunité d'action face aux constats classiques des recherches qui mettent en évidence le lien fort qui unit les performances scolaires à l'origine socioéconomiqueet culturelle des élèves (variable non modifiable). Or, l'engagement des parents dans la scolarité de leur enfant et les échanges qui existent entre l’école, les familles et la communauté sont des variables sur lesquelles il semble possible d'agir. L'objectif est donc d’induire auprès des responsables principaux de l'éducation (parents, enseignant·es) des changements de comportements susceptibles de favoriser une compréhension mutuelle et d'influencer positivement le regard que les enfants portent sur l’école ainsi que leurs parcours scolaires. [less ▲]

Detailed reference viewed: 37 (0 UL)
See detailLa collaboration école-famille-communauté. Boite à outils
Poncelet, Débora UL; Pelt, Véronique; Dierendonck, Christophe UL et al

Learning material (2023)

Les résultats de recherche précédents ouvrent de nouvelles perspectives. Ils offrent une opportunité d'action face aux constats classiques des recherches qui mettent en évidence le lien fort qui unit les ... [more ▼]

Les résultats de recherche précédents ouvrent de nouvelles perspectives. Ils offrent une opportunité d'action face aux constats classiques des recherches qui mettent en évidence le lien fort qui unit les performances scolaires à l'origine socioéconomique et culturelle des élèves (variable non modifiable). Or, l'engagement des parents dans la scolarité de leur enfant et les échanges qui existent entre l’école, les familles et la communauté sont des variables sur lesquelles il semble possible d'agir. L'objectif est donc d’induire auprès des responsables principaux de l'éducation (parents, enseignant·es) des changements de comportements susceptibles de favoriser une compréhension mutuelle et d'influencer positivement le regard que les enfants portent sur l’école ainsi que leurs parcours scolaires. [less ▲]

Detailed reference viewed: 41 (0 UL)
Full Text
Peer Reviewed
See detailGender and diversity representations in textbooks in Luxembourgish secondary education.
Kerger, Sylvie UL; Pianaro, Enrica UL; Schadeck, Claire UL

Poster (2022, November 10)

Teaching materials, and particularly textbooks, play an essential role in the socialisation of children through the communication of values. As „textbooks are not a reflection of reality, but an ... [more ▼]

Teaching materials, and particularly textbooks, play an essential role in the socialisation of children through the communication of values. As „textbooks are not a reflection of reality, but an arrangement of the representation of a society that they legitimise” (Brugeilles & Cromer, 2008, p.42), we argue that they contribute to challenging, perpetuating, or increasing gender inequalities. The results of our first study on Luxemburgish primary school textbooks, already published, indicate an androcentric view (Kerger & Brasseur, 2021). In every textbook, we counted more male than female characters in the texts and the illustrations. Men are more often represented in professional activities, while women are more likely to perform domestic activities. The celebrities represented are more often men than women. This poster presents the results of history textbooks in secondary school. It shows an ethnocentric perspective on the representation of non-white characters and those with disabilities. People with disabilities are almost exclusively portrayed when disability as a subject is being discussed. Use of racist language. These representations do not transmit the realities of societal complexities and they contribute to the marginalization and discrimination of non-white people and people with disabilities. [less ▲]

Detailed reference viewed: 115 (10 UL)
Peer Reviewed
See detailDes jeux mathématiques pour renforcer les relations école-famille et soutenir l’engagement des parents dans le développement des premières compétences numériques : ce que des parents du Grand-Duché du Luxembourg en disent…
Poncelet, Débora UL; Tinnes, Mélanie UL; Vlassis, Joëlle UL et al

Scientific Conference (2022, June)

Les recherches sur la numératie en contexte familial ont mis en évidence l'influence positive de ce dernier et de l’engagement des parents sur le développement des compétences numériques des jeunes ... [more ▼]

Les recherches sur la numératie en contexte familial ont mis en évidence l'influence positive de ce dernier et de l’engagement des parents sur le développement des compétences numériques des jeunes enfants. En outre, les différences significatives de compétences entre élèves observées à l’entrée du préscolaire s'expliquent par le type, la fréquence et la qualité des interactions entre les parents et leur enfant en matière de numératie. Cet article s’inscrit dans l’étude MathPlay qui visait à développer les premières compétences numériques d’enfants du préscolaire au travers d’une intervention basée sur des jeux mathématiques interculturels proposés à l’école et en famille. Les données collectées auprès des parents ont été examinées au départ de l’analyse thématique. [less ▲]

Detailed reference viewed: 49 (2 UL)
Full Text
See detailAn intersectional approach on primary school textbooks
Kerger, Sylvie UL; Brasseur, Laurence

in An intersectional approach on primary school textbooks (2022)

Textbooks play an important part in children's schooling. They have an obvious educational purpose and exist to convey knowledge, but their worth goes beyond the simple school framework. Teaching ... [more ▼]

Textbooks play an important part in children's schooling. They have an obvious educational purpose and exist to convey knowledge, but their worth goes beyond the simple school framework. Teaching materials, and particularly textbooks, have an essential role in the socialisation of children through the values they communicate. Based on these observations, we conducted an extensive study of gender representations in textbooks used in Luxembourg primary schools (Kerger & Brasseur, 2021). Through a quantitative and qualitative analysis of the number of characters and the type of activities in which they are represented, we were able to uncover the norms and stereotypes found in these textbooks. [less ▲]

Detailed reference viewed: 58 (9 UL)
See detailGender and Education in Luxembourg and Beyond: Local Challenges and New Perspectives
Kerger, Sylvie UL; Brasseur, Laurence UL

Book published by Melusina Press (2022)

The subject of gender and education is gaining momentum and attracting increasing interest around the world. In Luxembourg, however, it is still often marginal in the public – and professional – eye. The ... [more ▼]

The subject of gender and education is gaining momentum and attracting increasing interest around the world. In Luxembourg, however, it is still often marginal in the public – and professional – eye. The aim of this volume is to increase the visibility of gender and education by bringing together perspectives from Luxembourg and the international community. Different authors will contribute to considerations of how the discourse can be applied to – and amplified in – the Luxembourg context. Academics, practitioners/professionals and activists will shed light on the issues at stake in thought-provoking pieces, which will provide an inspirational starting point for future theory and practice. [less ▲]

Detailed reference viewed: 176 (9 UL)