[en] The German educational model is characterized by a historically evolved strong institutional divide between the vocational education and training system and the higher education system. Yet, the contemporary development of dual study programs implies the systematic combination of institutional elements from both subsystems. The rapid expansion of these programs is based on the hybridization of organizational structures – outside of traditional structures – at the nexus of the traditional organizational fields of vocational training and higher education. [de] Das deutsche Bildungsmodell ist traditionell durch eine starke institutionelle Trennung zwischen dem Berufsbildungs- und dem Hochschulsystem gekennzeichnet. Die neuere Entwicklung dualer Studiengänge hat zur Verknüpfung von Elementen aus beiden Systemen geführt. Das schnelle Wachstum dieser Studiengänge wird durch den Aufbau hybrider Organisationsstrukturen ermöglicht – außerhalb der etablierten Governance-Strukturen der Berufs- und Hochschulbildung
Research center :
Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung (WZB)
Disciplines :
Sociology & social sciences
Author, co-author :
Graf, Lukas ; Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung (WZB) > Skill Formation and Labor Markets
Language :
German
Title :
Wachstum in der Nische. Mit dualen Studiengängen entstehen Hybride von Berufs- und Hochschulbildung
Publication date :
2012
Journal title :
WZB-Mitteilungen
ISSN :
0174-3120
Publisher :
Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung, Berlin, Germany