Article (Scientific journals)
Commémorations, scandale et circulation de l’information : le Centenaire de la bataille de Verdun sur Twitter
Clavert, Frédéric
2018In French Journal for Media Research, 10 (2018)
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Keywords :
controverse; centenaire; commémoration; première guerre mondiale; twitter; réseaux sociaux numériques; controversies; centenary; commemoration; first world war; social networks online
Abstract :
[fr] Le Centenaire de la Grande Guerre fait l’objet de nombreuses commémorations. Sur le réseau social numérique Twitter, des millions de tweets l’évoquent. En analysant des données collectées sur Twitter, cet article, après avoir donné une vision générale des traces du centenaire sur ce réseau, se penche sur le cas des commémorations polémiques de la bataille de Verdun.
[en] The Centenary of the Great War gave birth to numerous commemorations. On the on-line social network Twitter, millions of tweets mention it. By analyzing data collected on Twitter, this article, after giving an overview of the traces of the centenary on this network, looks at the case of the polemical commemorations of the Battle of Verdun.
Research center :
- Luxembourg Centre for Contemporary and Digital History (C2DH) > Contemporary European History (EHI)
Disciplines :
History
Author, co-author :
Clavert, Frédéric  ;  University of Luxembourg > Luxembourg Center for Contemporary and Digital History (C2DH)
External co-authors :
no
Language :
French
Title :
Commémorations, scandale et circulation de l’information : le Centenaire de la bataille de Verdun sur Twitter
Alternative titles :
[en] Commemorations, controversies and diffusion of information: the Centenary of the battle of Verdun on Twitter
Publication date :
10 July 2018
Journal title :
French Journal for Media Research
ISSN :
2264-4733
Publisher :
Université Paul Valéry, Montpellier, France
Special issue title :
Le web 2.0 : lieux de perception des transformations des sociétés
Volume :
10
Issue :
2018
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Available on ORBilu :
since 10 July 2018

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