Doctoral thesis (Dissertations and theses)
L’enseignement du chinois standard en tant que 3ème ou 4ème langue étrangère dans une classe de seconde en Alsace : le rôle de la notion de compétence plurilingue et pluriculturelle
Chen, Yan-Zhen
2017
 

Files


Full Text
CHEN_Yan-Zhen_2017_ED520_PourDiffussion.pdf
Author postprint (36.7 MB)
Download

All documents in ORBilu are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
compétence plurilingue et pluriculturelle; répertoire plurilingue; didactique du chinois langue étrangère; didactique du plurilinguisme; politique linguistique; approche ethnographique; analyse du discours; plurilingual and pluricultural competence; plurilingual repertoire; didactics of Chinese as a foreign language; didactics of plurilingualism; language policy; ethnographic approach; discourse analysis
Abstract :
[fr] Cette thèse a consisté en une recherche qualitative et ethnographique. Elle visait à déterminer le rôle joué par la compétence plurilingue et pluriculturelle d’une enseignante et de ses vingt-deux élèves grands débutants au sein d’un enseignement du chinois langue étrangère. Comment une enseignante de chinois langue étrangère interprète-elle cette notion ? Comment peut-elle prendre en compte et s’appuyer sur les langues acquises précédemment de ses élèves, soit le répertoire plurilingue de ses élèves, pour faciliter son enseignement ? Il ne s’agissait pas simplement d’identifier les mécanismes et la fréquence d’utilisation du répertoire plurilingue dans l’enseignement du chinois standard, mais aussi d’interroger les représentations de l’enseignante et de ses élèves afin de saisir les causes du décalage entre le discours et les instructions officiels d’une part et les pratiques d’enseignement et d’apprentissage d’autre part. Ma thèse a démontré deux résultats significatifs : la « sloganisation » de la notion de compétence plurilingue et pluriculturelle dans les politiques linguistiques éducatives de la France et le manque de conscience du recours à la compétence plurilingue et pluriculturelle chez les protagonistes du terrain.
[en] This thesis consists of a qualitative and ethnographic research. It aims to determinate the role played by the plurilingual and pluricultural competence of a teacher and her twenty-two full beginner students in the context of the teaching of Chinese as a foreign language. How does this teacher interpret this notion? How can this teacher take into account and make use of her students’ previously acquired languages, i.e. their plurilingual repertoire, to facilitate her teaching? This thesis concerns not only identifying the mechanisms and the frequency of the use of the plurilingual repertoire in the teaching of standard Chinese, but also interrogating the teacher and the students’ representation. This analysis intends to seize the causes of the gap between the official discourse and instructions on one hand and the empirical teaching and learning practices on the other hand. This thesis demonstrated two significant results: the “sloganization” of the notion of plurilingual and pluricultural competence in French educative language policies and the lack of awareness of the protagonists concerning their solicitation of the plurilingual and pluricultural competence in the classroom.
Research center :
Education, Culture, Cognition & Society (ECCS)
EA1339 Linguistique, Langues, Parole - Groupe d'études sur le plurilinguisme européen
Disciplines :
Languages & linguistics
Author, co-author :
Chen, Yan-Zhen ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) ; University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Education, Culture, Cognition and Society (ECCS)
Language :
French
Title :
L’enseignement du chinois standard en tant que 3ème ou 4ème langue étrangère dans une classe de seconde en Alsace : le rôle de la notion de compétence plurilingue et pluriculturelle
Alternative titles :
[en] The teaching of standard Chinese as a third or fourth foreign language in a class in year 11/10th grade in Alsace: the role of the notion of plurilingual and pluricultural competence
Defense date :
08 December 2017
Number of pages :
275+143
Institution :
Unilu - University of Luxembourg, Luxembourg
Université de Strasbourg, Strasbourg, France
Degree :
Docteur en Sciences du Langage
Promotor :
Hélot, Christine
Hu, Adelheid 
President :
Jury member :
Saillard, Claire
Simon, Diana-Lee
Young, Andrea
Focus Area :
Multilingualism and Intercultural Studies
Available on ORBilu :
since 11 May 2018

Statistics


Number of views
136 (9 by Unilu)
Number of downloads
40 (6 by Unilu)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBilu