Doctoral thesis (Dissertations and theses)
L'intégration des élèves nouvellement arrivés en France dans l'espace scolaire français. Langues, représentations, identités en contexte.
Kadas, Timea
2017
 

Files


Full Text
KADAS_Timea_THESE_ORBI.pdf
Author postprint (10.03 MB)
Download

All documents in ORBilu are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
intégration; élèves nouvellement arrivés; langue seconde; identité; empowerment; représentations; integration; newcomer students; second language; identity; attitudes
Abstract :
[fr] Notre thèse porte sur les élèves nouvellement arrivés en France. Il s’agit, plus précisément, de comprendre comment ces élèves s’intègrent dans les établissements scolaires français et selon quel parcours. Ainsi, cette étude se base principalement sur l’analyse des discours de treize élèves concernant leur apprentissage et leur vécu scolaire. Elle s’appuie également sur les représentations que se font ces élèves de leur apprentissage scolaire, de l’apprentissage de la langue française, d’eux- mêmes, des autres (les élèves français, les professeurs) et du contexte dans lequel ils apprennent le français. Par ailleurs, nous avons souhaité comprendre la place des langues premières des élèves dans les apprentissages scolaires. Le lien entre langue et identité a depuis longtemps été démontré par les chercheurs de différentes disciplines et de ce fait il nous a semblé indispensable d’y apporter une attention particulière. Nous avons ainsi essayé de comprendre à partir d’un projet basé sur les notions de multilittératie et de multimodalité portant sur l’autobiographie, en quoi la prise en compte de la langue première des élèves leur permet de mieux progresser dans l’apprentissage du français et les apprentissages en général. Nous avons aussi réfléchi aux apports d’une telle démarche sur le plan de la reconstruction identitaire de ces élèves. Pour tenter de répondre à notre problématique de départ, à savoir comment ces élèves s’intègrent à l’école française, nous avons souhaité également interroger d’une part le regard de l’institution scolaire à travers les témoignages de trois professeurs, de trois chefs d’établissements, et de deux inspecteurs et d’autre part le regard familial à partir des témoignages de neuf parents. Ainsi, cette étude est réalisée dans le but de contribuer à un ensemble de travaux sur la problématique de la migration en contexte scolaire et de proposer une meilleure compréhension des enjeux éducatifs actuels dans notre société mondialisée.
[en] Our thesis focuses on newcomer students in France and aims at understanding how these students integrate into French schools and exploring the educational paths they tread. Thus, this study is based mainly on the analysis of the discourse of thirteen students concerning their learning and their school experiences. It is also based on the representations that these students have of themselves, others (French students, teachers), their learning in general, their learning of the French language in particular and the context in which this learning takes place. Our thesis also focuses on the students’ first languages and their role in the learning process. The link between language and identity has long been established by researchers from different disciplines. Therefore, we have tried to understand, through an autobiographical project based on the notions of multiliteracy and multimodality, how the first languages of the students can be taken into consideration in order to help them progress in both the learning of French and learning in general. We also considered the significance of such an approach in the reconstruction of these students' identities. Furthermore, in response to our initial question regarding how these students integrate into the French education system, we investigated two complementary perspectives: that of the institution through interviews with three teachers, three heads of school and two inspectors and that of the students’ families through questioning nine parents. The aim of this study is to contribute to the body of research on the role of migration in the French educational context and to provide a better understanding of the current educational challenges facing our globalized society.
Disciplines :
Languages & linguistics
Author, co-author :
Kadas, Timea ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Education, Culture, Cognition and Society (ECCS)
Language :
French
Title :
L'intégration des élèves nouvellement arrivés en France dans l'espace scolaire français. Langues, représentations, identités en contexte.
Alternative titles :
[en] The integration of newcomer students into the French education system Languages, social representations and identities in context.
Defense date :
18 September 2017
Number of pages :
500
Institution :
Unilu - University of Luxembourg, Luxembourg, Luxembourg
Degree :
Docteur en Sciences du Langage
Promotor :
Weber, Jean-Jacques 
Hélot, Christine
President :
Young, Andrea
Jury member :
Cummins, Jim
Akinci, Mehmet-Ali
de Saint, Ingrid 
Focus Area :
Multilingualism and Intercultural Studies
Available on ORBilu :
since 02 October 2017

Statistics


Number of views
220 (21 by Unilu)
Number of downloads
227 (9 by Unilu)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBilu