Contribution to collective works (Parts of books)
Kompetenzunterschiede aufgrund des Schülerhintergrundes
Muller, Claire; Reichert, Monique; Gamo, Sylvie et al.
2015In Martin, Romain; Ugen, Sonja; Fischbach, Antoine (Eds.) Épreuves Standardisées: Bildungsmonitoring für Luxemburg. Nationaler Bericht 2011 bis 2013
 

Files


Full Text
Kapitel_3.pdf
Author postprint (1.15 MB)
Request a copy

All documents in ORBilu are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Kompetenzunterschiede; sozioökonomischer Status; Migrationshintergrund
Abstract :
[de] Kapitel 3 befasst sich mit dem Einfluss von Merkmalen des Schülerhintergrundes auf die in den ÉpStan gemessenen Kompetenzen. Diskrepanzen in den erfassten Kompetenzbereichen werden dabei im Hinblick auf folgende vier Hintergrundvariablen untersucht: sozioökonomischer Status, Migrationshintergrund, Sprachhintergrund, sowie das Geschlecht der Schülerinnen und Schüler. Bestehende Unterschiede werden vergleichend für die Jahre 2011, 2012 und 2013 aufgeführt (Zyklus 3.1 und Ve/9e). Das einflussreichste Merkmal ist dabei der sozioökonomische Status, gefolgt von der zuhause gesprochenen Sprache. Der Migrationshintergrund wirkt sich in geringerem Maße bis gar nicht auf die Kompetenzen aus. Der Einfluss des Geschlechtes zeigt sich konform mit einer großen Anzahl von Befunden aus der Forschung: Mädchen erzielen im Durchschnitt bessere Ergebnisse in den Sprachen, während Jungen in Mathematik besser abschneiden.
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
Muller, Claire ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Luxembourg Centre for Educational Testing (LUCET)
Reichert, Monique ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Luxembourg Centre for Educational Testing (LUCET)
Gamo, Sylvie ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Luxembourg Centre for Educational Testing (LUCET)
Hoffmann, Danielle ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Luxembourg Centre for Educational Testing (LUCET)
Hornung, Caroline ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Luxembourg Centre for Educational Testing (LUCET)
Sonnleitner, Philipp  ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Luxembourg Centre for Educational Testing (LUCET)
Wrobel, Gina ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Education, Culture, Cognition and Society (ECCS)
Martin, Romain ;  University of Luxembourg > Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education (FLSHASE) > Education, Culture, Cognition and Society (ECCS)
External co-authors :
no
Language :
German
Title :
Kompetenzunterschiede aufgrund des Schülerhintergrundes
Alternative titles :
[en] The influence of students’ background on their competencies
Publication date :
2015
Main work title :
Épreuves Standardisées: Bildungsmonitoring für Luxemburg. Nationaler Bericht 2011 bis 2013
Main work alternative title :
[en] Épreuves Standardisées: School monitoring for Luxembourg. National report 2011 to 2013
Publisher :
University of Luxembourg, LUCET, Esch/ Alzette, Unknown/unspecified
ISBN/EAN :
978-99959-0-152-3
Pages :
34-56
Available on ORBilu :
since 19 May 2015

Statistics


Number of views
292 (34 by Unilu)
Number of downloads
11 (6 by Unilu)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBilu