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See detailTax Treaty Arbitration in Luxembourg - National Report
Chaouche, Fatima UL; Pantazatou, Aikaterini UL

Report (in press)

Tax Treaty dispute resolution through the Mutual Assistance Procedure (MAP) is particularly relevant in Luxembourg. Luxembourg has, as of May 2018, 81 Double Tax Convention (henceforth, “DTC”) out of ... [more ▼]

Tax Treaty dispute resolution through the Mutual Assistance Procedure (MAP) is particularly relevant in Luxembourg. Luxembourg has, as of May 2018, 81 Double Tax Convention (henceforth, “DTC”) out of which only 12 provide for arbitration clauses. In contrast, while the Arbitration procedure is also available, it is barely used in practice as the MAP procedure proves to be the most common form of resolution of tax treaty dispute resolutions in Luxembourg. [less ▲]

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See detailFaithful Semantical Embedding of a Dyadic Deontic Logic in HOL
Benzmüller, Christoph UL; Farjami, Ali UL; Parent, Xavier UL

Report (2018)

A shallow semantical embedding of a dyadic deontic logic by Carmo and Jones in classical higher-order logic is presented. This embedding is proven sound and complete, that is, faithful. The work presented ... [more ▼]

A shallow semantical embedding of a dyadic deontic logic by Carmo and Jones in classical higher-order logic is presented. This embedding is proven sound and complete, that is, faithful. The work presented here provides the theoretical foundation for the implementation and automation of dyadic deontic logic within off-the-shelf higher-order theorem provers and proof assistants. [less ▲]

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See detailAdministration parlementaire, comparaison de la situation en Allemagne, en Belgique, en France, en Suisse et au Luxembourg
Poirier, Philippe UL

Report (2018)

Administration parlementaire, comparaison de la situation en Allemagne, en Belgique, en France, en Suisse et au Luxembourg dans une démarche néo-institutionnaliste

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See detailParlements et Gouvernance économique européenne: Comparaison de la situation en Allemagne, en Belgique, en France, en Suisse et au Luxembourg, rapport pour la Chambre des Députés du Luxembourg
Poirier, Philippe UL

Report (2018)

Gouvernance économique européenne : Comparaison de la situation en Allemagne, en Belgique, en France, en Suisse et au Luxembourg, rapport pour la Chambre des Députés du Luxembourg, dans une perspective ... [more ▼]

Gouvernance économique européenne : Comparaison de la situation en Allemagne, en Belgique, en France, en Suisse et au Luxembourg, rapport pour la Chambre des Députés du Luxembourg, dans une perspective néo-institutionnaliste [less ▲]

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See detailSozialbericht Esch sur Alzette
Heinz, Andreas UL; Dahmen, Clarissa UL; Ferring, Dieter UL et al

Report (2017)

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See detailL’IDENTIFICATION DES VICTIMES DE LA TRAITE DES ÊTRES HUMAINS LORS DES PROCÉDURES DE PROTECTION INTERNATIONALE ET DE RETOUR FORCÉ
Sommarribas, Adolfo UL; Nienaber, Birte UL

Report (2017)

La note de synthèse présente les principaux résultats de l’étude réalisée en 2013 et actualisée en 2017 par le point de contact luxembourgeois du European Migration Network sur «L’identification des ... [more ▼]

La note de synthèse présente les principaux résultats de l’étude réalisée en 2013 et actualisée en 2017 par le point de contact luxembourgeois du European Migration Network sur «L’identification des victimes de la traite des êtres humains lors des procédures de protection internationale et de retour forcé». [less ▲]

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See detailMigration internationale au Luxembourg - SOPEMI Report 2017
Tüske, Annamaria UL; Sommarribas, Adolfo UL; Nienaber, Birte UL

Report (2017)

Suite au pic constaté en 2015, le nombre de demandes de protection internationale a légèrement diminué en 2016, passant de 2 447 en 2015 à 2 035 en 2016 (soit une baisse de 16,8 %). Malgré le ... [more ▼]

Suite au pic constaté en 2015, le nombre de demandes de protection internationale a légèrement diminué en 2016, passant de 2 447 en 2015 à 2 035 en 2016 (soit une baisse de 16,8 %). Malgré le ralentissement de la tendance, ces chiffres restent supérieurs aux niveaux de 2013-2014. Les ressortissants syriens sont toujours la première nationalité de demandeurs de protection internationale (14,3 %), les ressortissants irakiens chutent à la 4ème place (7,9 %), après les ressortissants albanais (11,2 %) et kosovars (10,2 %). Le Luxembourg continue d’occuper la 4ème place parmi les Etats membres en termes d’accueil de demandeurs de protection internationale par rapport à sa population nationale. Le taux de reconnaissance de protection internationale est passé de 228 (200 statuts de réfugiés et 28 protections subsidiaires) en 2015 à 790 (764 statuts de réfugiés et 26 protections subsidiaires) en 2016. Ces chiffres représentent une augmentation de 246,5 % des décisions positives par rapport à 2015. Le Luxembourg continue de démontrer sa solidarité à l’égard de la relocalisation et de la réinstallation des demandeurs de protection internationale. En 2015, le Luxembourg s’est engagé à relocaliser 557 personnes sur son territoire dans le cadre de la décision du Conseil européen de relocaliser 160 000 demandeurs de protection internationale depuis la Grèce et l’Italie. Dans ce contexte, 197 réfugiés ont été relocalisés fin 2016. Entre janvier 2017 et août 2017, le Luxembourg a relocalisé 186 personnes. Sur le plan de la réinstallation, 52 réfugiés ont été réinstallés depuis la Turquie en 2016, suite à l’engagement du Luxembourg de réinstaller 194 réfugiés en provenance de Turquie dans le cadre de l’accord UE-Turquie du mois de mars 2016. 115 personnes ont été réinstallées entre le 1er janvier 2017 et le 18 août 2017. De nouvelles lois sont entrées en vigueur en 2016/2017 qui concernent la situation migratoire du Luxembourg. Des évolutions politiques d’envergure ont porté sur la mise en œuvre de changements apportés à la législation et aux procédures d’asile, à l’éducation et à la réforme linguistique ainsi que sur des mesures d’intégration révisées en réponse à l’évolution des profils de migration au Luxembourg. L’accent mis sur la migration économique a permis de promouvoir la diversification économique et le repositionnement du centre financier. [less ▲]

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See detailCEN/TC250/SC4.T1: Second Generation of Eurocode 4: Introduction and Amendments to Final Draft October 2017
Banfi, Mike; Mensinger, Martin; Schäfer, Markus UL et al

Report (2017)

Development of second Generation of Eurocode 4, Projectteam CEN/TC250/SC4/T1, Reports for final Draft October 2017

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See detailInternational Migration in Luxembourg - SOPEMI Report 2017
Tüske, Annamaria UL; Sommarribas, Adolfo UL; Nienaber, Birte UL

Report (2017)

While the proportion of Luxembourgish nationals among the resident working population was above 50.3% in 2015, it dropped below 50% in the first quarter of 2017. Some 44% of the working population were ... [more ▼]

While the proportion of Luxembourgish nationals among the resident working population was above 50.3% in 2015, it dropped below 50% in the first quarter of 2017. Some 44% of the working population were EU28 nationals and 6% non-EU nationals. Luxembourg’s economy is reliant on its employment of cross-border workers. In 2016, French nationals maintained and increased their proportion of over 50% of the cross-border working population, reaching 51.4% in Q1 2017, at the expense of both Belgian (24.4%) and German (24.2%) cross-border workers. They mainly work in sectors such as construction, administrative/support service, accommodation/food service, as well as in the financial/insurance sector or professional, scientific and technical activities. Between 2010 and 2017, the number of foreign salaried workers showed the greatest continuous increase in sectors such as professional, scientific and technical activities, administrative and support services, and financial and insurance services. Regarding specific permits, nationals of China (119 permits), India (70 permits) and Montenegro (40 permits) accounted for 31% of all first issues of residence permits for salaried workers. Indian nationals were the single largest nationality group receiving their first issue of EU Blue Cards, with 90 issued during 2016. This was followed by US nationals (58 permits) and Russian nationals (36 permits). After reaching a peak in 2015, the number of applications for international protection slightly decreased in 2016, from 2447 in 2015 to 2035 in 2016 (decrease of 16.8%). Even if the trend slowed down, it remains higher than the levels of 2013-2015. Syrian nationals remain the first nationality of applicants for international protection (14.3%), Iraqi nationals dropping to 4th place (7.9%) after Albanian nationals (11.2%) and Kosovars (10.2%). Luxembourg remains the Member State hosting the 4th highest number of applicants for international protection applicants in relation to the national population. The international protection recognition rate increased from 228 (200 refugee status and 28 subsidiary protection) in 2015 to 790 (764 refugee status and 26 subsidiary protection) in 2016. This represents an increase of 246.5% of positive decisions year-on-year. Luxembourg continues to demonstrate its solidarity in respect of the relocation and resettlement of international protection applicants. In 2015, Luxembourg pledged to relocate 557 individuals to Luxembourg in the framework of the EU Council decision to relocate 160,000 international protection applicants from Greece and Italy. Within this framework, 197 refugees had been relocated by the end of 2016. From January 2017 to 18 August 2017, Luxembourg relocated 186 people. With regards to resettlement, 52 refugees were resettled from Turkey in 2016 as a result of Luxembourg’s pledge to resettle 194 refugees from Turkey in the context of the EU-Turkey agreement of March 2016. 115 people were resettled between 1st January 2017 and 18th August 2017. New pieces of legislation were enacted during 2016/2017 to assist with the specific migration situation in Luxembourg. Major policy developments related to the implementation of changes to asylum legislation and procedures, education and language reform, and revised integration measures in response to changing migration profiles within Luxembourg. A focus on economic migration took place to promote economic diversification, start-ups and the repositioning of the financial centre. [less ▲]

Detailed reference viewed: 66 (9 UL)
See detailThe Protection of the Procedural Rights of Persons Concerned by OLAF Administrative Investigations and the Admissibility of OLAF Final Reports as Criminal Evidence
Ligeti, Katalin UL

Report (2017)

This paper provides an analysis of two crucial and interconnected aspects of the current legal framework on the investigations conducted by the European Anti-Fraud Office (OLAF): the procedural safeguards ... [more ▼]

This paper provides an analysis of two crucial and interconnected aspects of the current legal framework on the investigations conducted by the European Anti-Fraud Office (OLAF): the procedural safeguards for the individuals subject to the administrative investigations conducted by OLAF and the admissibility in evidence of OLAF Final Reports in national criminal proceedings. The state of the art and its shortcomings are analysed in the double perspective of the coherent protection of the EU’s financial interests and of the respect of fundamental rights provided by the EU Charter of Fundamental Rights. [less ▲]

Detailed reference viewed: 62 (5 UL)
See detailIncompatibilités, disciplines & déontologies parlementaires, comparaison de la situation en Allemagne, en Belgique, en France, en Suisse et au Luxembourg
Poirier, Philippe UL

Report (2017)

Incompatibilités, disciplines & déontologies parlementaires, comparaison de la situation en Allemagne, en Belgique, en France, en Suisse et au Luxembourg dans une démarche néo-institutionnaliste

Detailed reference viewed: 29 (1 UL)
See detailCEN/TC250/SC4.T1: Second Generation of Eurocode 4: Introduction and Amendments to Second Draft April 2017
Banfi, Mike; Mensinger, Martin; Schäfer, Markus UL et al

Report (2017)

Development of second Generation of Eurocode 4, Projectteam CEN/TC250/SC4/T1, Reports for second Draft April 2017

Detailed reference viewed: 18 (3 UL)
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See detailNew Luxembourg Nationality Law came into force on 1 April
Scuto, Denis UL

Report (2017)

Detailed reference viewed: 40 (4 UL)
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See detailEconomic Aspects of Old Age Exclusion: A Scoping Review
Myck, Michal; Ogg, Jim; Aigner-Walder, Birgit et al

Report (2017)

Detailed reference viewed: 9 (1 UL)
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See detailBackground Report to EN 1994 - Plastic moment resistance of composite beams
Schäfer, Markus UL; Banfi, Mike

Report (2017)

As part of the development of the second generation of Eurocodes and harmonization of the different European Codes, some clarifications deal with the design value of concrete compression strength and the ... [more ▼]

As part of the development of the second generation of Eurocodes and harmonization of the different European Codes, some clarifications deal with the design value of concrete compression strength and the bending design of steel-composite sections. The following background document describes the issues in design and confusions between Eurocode 2 for the design of concrete structures and Eurocode 4 for the design of composite structures in steel and concrete. The first part is concentrated on the background information and the accentuation of limits for plastic bending design. While the second part represents the results of multiple comparisons between plastic and strain limited design leading to a new design approach. [less ▲]

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See detailLes Groupes parlementaires, comparaison de la situation en Allemagne, en Belgique, en France, en Suisse et au Luxembourg, rapport pour la Chambre des Députés du Luxembourg
Poirier, Philippe UL

Report (2017)

Les Groupes parlementaires, comparaison de la situation en Allemagne, en Belgique, en France, en Suisse et au Luxembourg, rapport pour la Chambre des Députés du Luxembourg dans une perspective néo ... [more ▼]

Les Groupes parlementaires, comparaison de la situation en Allemagne, en Belgique, en France, en Suisse et au Luxembourg, rapport pour la Chambre des Députés du Luxembourg dans une perspective néo-institutionnaliste [less ▲]

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See detailCorruption prevention in respect of Members of Parliament, Judges and Prosecutors- Evaluation Report Switzerland
Poirier, Philippe UL

Report (2017)

In a report published, the Council of Europe anti-corruption body (GRECO) highlights the specificities of Switzerland’s institutions which enjoy considerable public confidence. It underlines, however ... [more ▼]

In a report published, the Council of Europe anti-corruption body (GRECO) highlights the specificities of Switzerland’s institutions which enjoy considerable public confidence. It underlines, however, that the very organisation of the system allows subtle pressure to be exerted on politicians and the judiciary (See also the French, German and Italian versions of the report). More specifically, GRECO deems it necessary to increase members of parliament’s (MPs) awareness regarding issues of ethics and conflicts of interest. To this end, it recommends adopting a code, announcing publicly MPs’ conflicts of interest as part of the parliamentary procedure and developing the system for declaring relevant interests. These measures need to be accompanied by a reinforced monitoring of MPs’ compliance with their obligations. While recognising the legitimacy of the principle of the election of judges of the federal courts by the Federal Assembly, GRECO calls for improvements to better ensure the quality and objectivity of the recruitment of these judges. It also underlines the importance of severing ties with the political powers after their election, notably by doing away with the practice of judges paying part of their salary to “their” party. Rules of professional ethics applicable to judges also need to be developed and a transparent disciplinary system put in place. The Office of the Attorney General of the Confederation, which enjoys a large degree of independence, also needs to develop rules of professional ethics applicable to its members and to provide greater transparency in disciplinary matters. The implementation of the 12 recommendations addressed to Switzerland will be assessed by GRECO in the second half of 2018 through its compliance procedure. [less ▲]

Detailed reference viewed: 64 (3 UL)
See detailLes Commissions Parlementaire, comparaison de la situation en Allemagne, en Belgique, en France, en Suisse et au Luxembourg, rapport pour la Chambre des Députés du Luxembourg
Poirier, Philippe UL

Report (2017)

Les Commissions Parlementaire, comparaison de la situation en Allemagne, en Belgique, en France, en Suisse et au Luxembourg, rapport pour la Chambre des Députés du Luxembourg dans une perspective néo ... [more ▼]

Les Commissions Parlementaire, comparaison de la situation en Allemagne, en Belgique, en France, en Suisse et au Luxembourg, rapport pour la Chambre des Députés du Luxembourg dans une perspective néo-institutionnaliste [less ▲]

Detailed reference viewed: 12 (0 UL)
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See detailMedia Pluralism monitor 2016: Luxembourg
Kies, Raphaël UL; Nommesch, Kies; Schall, Céline

Report (2017)

Detailed reference viewed: 112 (18 UL)
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See detailResearch-based Analysis of Youth in Action: Results of the surveys with project participants and project leaders between 2011 and 2014 in Luxembourg
Meyers, Christiane UL; Weis, Daniel UL; Willems, Helmut UL

Report (2017)

The following report gives an overview of the results of several surveys realised between 2011 and 2014 in the framework of the Youth in Action programme (YiA) in Luxembourg. The projects evaluated in ... [more ▼]

The following report gives an overview of the results of several surveys realised between 2011 and 2014 in the framework of the Youth in Action programme (YiA) in Luxembourg. The projects evaluated in these studies were all funded under the YiA programme between 2007 and 2013. The YiA programme has been set up by the European Union for young people aged 13 to 30 years in order to promote mobility within and beyond the EU's borders, non‐formal learning and intercultural dialogue. [less ▲]

Detailed reference viewed: 32 (6 UL)
See detailShear Connections in Composite Flexural Members of Steel and Concrete
Leskelä, M.; Aribert, J-M.; Ciutina, A. et al

Report (2017)

Detailed reference viewed: 104 (4 UL)
See detailAnalyse de l’impact des interactions sectorielles sur l’évolution des salaires. Comparaison de quatre pays
Bourgain, Arnaud UL; Sneessens, Henri UL; Shadman, Fatemeh et al

Report (2017)

The main objective is to examine the interactions between various sectors in the determination of wages. After a brief description of sectoral specificities in wage setting, the core of the project ... [more ▼]

The main objective is to examine the interactions between various sectors in the determination of wages. After a brief description of sectoral specificities in wage setting, the core of the project consists in estimating different wages functions taking into account wage spillovers across macro-sectors (manufacturing industry, finance, other services and public sector). To this end, we use quarterly sectoral data on four countries (Belgium, Luxembourg, France, Germany) over the period 1995-2014 and we estimate VAR-ECM and other econometric models addressing potential endogeneity problems. [less ▲]

Detailed reference viewed: 47 (1 UL)
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See detailRapport politique sur les migrations et l'asile (2016)
Petry, David UL; Jacobs, Sarah UL; Nienaber, Birte UL

Report (2017)

Le présent rapport fait la synthèse des principaux débats et des évolutions concernant l’immigration et l’asile au Luxembourg en 2016. Au cours de cette année, quatre sujets ont dominé les discussions ... [more ▼]

Le présent rapport fait la synthèse des principaux débats et des évolutions concernant l’immigration et l’asile au Luxembourg en 2016. Au cours de cette année, quatre sujets ont dominé les discussions publiques et politiques : l’organisation de l’accueil, ainsi que les mesures de soutien et d’intégration, en lien avec l’afflux continu de demandeurs de protection internationale (DPI) en 2016, la réforme de la loi sur la nationalité luxembourgeoise, la migration économique, et les mesures prises ou envisagées pour adapter l’éducation formelle et informelle à l’hétérogénéité croissante de la population luxembourgeoise. Le débat sur la protection internationale soulevé en 2015 s’est poursuivi en 2016, en se concentrant cette fois-ci sur les mesures d’accueil, de soutien et d’intégration. L’afflux de DPI demeurant relativement élevé en 2016 avec 2 043 demandes, l’Office luxembourgeois de l’accueil et de l’intégration (OLAI) n’a cessé, tout au long de l’année, de mettre l’accent sur le fait que les structures du pays atteindraient prochainement les limites de leur capacité d’accueil. Les difficultés que rencontrent les bénéficiaires de protection internationale (BPI) pour trouver un logement approprié et la contestation tant populaire que judiciaire des résidents locaux pour contrer les projets de construction de nouveaux foyers d’accueil, ont donné lieu à des débats à grande échelle auxquels ont participé le public, les médias ainsi que la société civile et les acteurs politiques. L’afflux continu de DPI a également exercé des pressions sur les administrations concernées, aussi bien en termes de ressources financières que de ressources humaines, et ont entraîné des discussions sur la longueur des procédures et les variations de ces délais. L’accueil des DPI et l’intégration des BPI est devenu un défi important alors que le nouveau profil des personnes entrant au Luxembourg a induit de nouveaux enjeux en termes d’apprentissage de la langue et d’éducation des nouveaux arrivants et dans l’ensemble, a souligné la nécessité d’adapter les mesures de soutien existantes et d’en créer de nouvelles pour les bénéficiaires et les demandeurs. Parallèlement, le rôle des organisations non gouvernementales en matière de soutien du Gouvernement dans le cadre de l’accueil des demandeurs et de mise en place de nouveaux projets venant faciliter leur intégration, a également pris de l’ampleur en 2016, notamment du fait des plus de 80 projets financés par l’Œuvre Nationale de Secours Grande Duchesse Charlotte (ci-après l’Œuvre). De nouveaux acteurs sont apparus sur la scène publique avec l’instauration du Centre luxembourgeois pour l’intégration et la cohésion sociale (LISKO) de la Croix Rouge conventionné par le ministère de la Famille, de l’Intégration et à la Grande Région, qui a pour objet de promouvoir l’intégration des BPI au sein de la société luxembourgeoise, en privilégiant l’accès au logement. Toujours, sur le plan de la protection internationale, le Luxembourg a poursuivi les engagements pris en 2015 en matière de réinstallation et de relocalisation, 167 personnes ayant été relocalisées de Grèce et d’Italie vers le Luxembourg et 52 ayant été réinstallées dans le cadre de la Déclaration UE-Turquie en 2016. La lutte contre la traite des êtres humains (TEH) était un autre sujet de préoccupation important en 2016. Le Conseil de gouvernement a adopté le Plan d’action national sur la traite des êtres humains qui comprend des mesures relatives à la détection et la protection des victimes, la poursuite judiciaire et les sanctions imposées aux auteurs et qui vise la mise en place d’une politique active et efficace de lutte contre la traite. La stratégie du Luxembourg sur la prostitution a été présentée : elle consiste en un Plan d’action national sur la prostitution et en un projet de loi qui renforce la lutte contre l’exploitation de la prostitution, le proxénétisme et la traite des êtres humains. De plus, le rapporteur national, la Commission Consultative des Droits de l’Homme (CCDH) a publié son premier rapport sur la traite des êtres humains, qui couvre les années 2014 à 2016. L’adaptation de la législation luxembourgeoise dans le domaine de la migration légale a également pris forme en 2016, bien que suscitant moins d’intérêt et de débat public. Avec l’introduction d’un projet de loi, le législateur a lancé le processus de transposition de la Directive 2014/36/UE sur les travailleurs saisonniers et de la Directive 2014/66/UE sur les transferts temporaires intra-groupe en droit national. Ce même projet de loi a également introduit une autorisation de séjour destinée aux investisseurs et un mécanisme de continuité d’activité, a détaillé les conditions dans lesquelles un mandataire social ressortissant d’un pays tiers (RPT) pouvait demander une autorisation de séjour, a prolongé la période de validité du titre de séjour « Carte bleue européenne », a modifié les dispositions concernant le changement du statut des étudiants et a facilité le regroupement familial. Ces évolutions sont à situer dans un contexte plus large de diversification économique, d’incitation à l’entreprenariat et de repositionnement du centre financier. Dans le domaine de la migration et du développement, le Luxembourg a continué de mettre l’accent sur les formations professionnelles et les projets d’intégration dans ses programmes indicatifs de coopération avec les pays partenaires. Par ailleurs, le Conseil de gouvernement a approuvé le projet de loi sur l’accord entre le Grand-Duché de Luxembourg et la République du Cap-Vert sur la gestion concertée des flux migratoires et le développement solidaire facilitant la circulation des personnes et visant à encourager la migration professionnelle circulaire temporaire entre le Luxembourg et le CapVert. Sur le plan du retour des migrants en situation irrégulière ou sans droit de séjour il convient de mentionner l’exclusion des ressortissants du Kosovo du programme AVRRL, le processus d’évaluation Schengen et les changements qui en résultent sur les dispositions en matière de rétention : L’extension prévue de la période maximale de rétention pour les familles avec enfants et pour les mineurs non accompagnés (MNA) qui devait passer de 72 heures à 7 jours, a suscité de vives réactions de la part de la société civile. La mise en œuvre de la Déclaration UE-Afghanistan « Joint Way Forward on migration issues », ainsi que la poursuite de l’élaboration des accords de réadmission ont constitué d’autres aspects importants de la politique migratoire. Sur le plan des politiques d’intégration, le projet de réforme de la loi sur la nationalité luxembourgeoise a été considéré comme moyen important pour lutter contre le déficit démocratique croissant du Luxembourg suite au refus des électeurs d’accorder le droit de vote aux résidents étrangers pour les législatives lors du référendum de 2015. Avec ce projet de réforme a été relancé le perpétuel débat sur les langues au Luxembourg, en particulier sur le rôle et le statut de la langue luxembourgeoise et son lien avec l’intégration des migrants au sein de la société luxembourgeoise. Afin de renforcer la participation des résidents étrangers aux prochaines élections municipales du mois d’octobre 2017, le Gouvernement a lancé une campagne de sensibilisation, pour encourager les résidents étrangers à s’inscrire sur les listes électorales. Le ministère de l’Education nationale, de l’Enfance et de la Jeunesse s’est efforcé de trouver des réponses à l’hétérogénéité croissante de la population luxembourgeoise, en visant à diversifier et à élargir l’offre d’enseignement, à développer l’éducation non formelle et l’éducation plurilingue dans les crèches dans le but de promouvoir l’intégration et l’égalité des chances. La transposition de la Directive 2013/55/UE sur la reconnaissance des qualifications professionnelles a également été menée à bien en 2016. La loi a modifié plusieurs dispositions nationales, et regroupé toutes les dispositions applicables en un seul texte législatif tout en simplifiant la procédure de reconnaissance. [less ▲]

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See detailPolicy Report on Migration and Asylum (2016)
Petry, David UL; Jacobs, Sarah UL; Nienaber, Birte UL

Report (2017)

The present report provides an overview of the main debates and developments in relation to migration and asylum in Luxembourg in 2016. The issue of migration remained on the forefront of public and ... [more ▼]

The present report provides an overview of the main debates and developments in relation to migration and asylum in Luxembourg in 2016. The issue of migration remained on the forefront of public and political debate, a debate axed on both planned legislative changes as well as the concrete migratory situation in Luxembourg. Four topics dominated public and policy discussions over the course of the year: the reform on Luxembourgish nationality, economic migration, the organisation of reception, as well as support and integration measures, linked to the continued inflow of applicants for international protection (AIPs) in 2016 and steps taken to adapt formal and informal education to the increasing heterogeneity of Luxembourg’s population. The debate on international protection that arose in 2015 was carried onward in 2016, the focus shifting towards reception, support and integration measures. As the inflow of AIPs remained relatively high in 2016 with 2.043 applications, Luxembourg’s Reception and Integration Agency (OLAI) warned throughout the year that the country’s structures would soon reach the limits of their capacity. Linked to the high recognition rate, the legal challenges that local residents put to the plans for the construction of new reception facilities and the difficulty of beneficiaries of international protection (BIPs) in finding appropriate accommodation, the perceived dearth of housing was discussed broadly by the public, the media, as well as civil society and political actors. The continued inflow of AIPs also put a strain on the concerned administrations, both in terms of financial and human resources, leading to discussions regarding the duration of procedures and the variations of this duration. Moreover, the question of integration or support measures for beneficiaries and applicants stepped to the forefront: the changed profile of people arriving in Luxembourg posed new challenges to language learning and education for the newly arrived, and overall, emphasised the need to adapt existing and create new integration and support measures for beneficiaries and applicants. At the same time, the role of non-governmental organisations in supporting the government in the reception of applicants and in establishing new projects facilitating their integration also grew over the course of 2016, not least due to over 80 projects being granted funding by the Oeuvre Nationale de Secours Grande Duchesse Charlotte (henceforth Oeuvre). The Luxembourgish Centre for Integration and Social Cohesion (LISKO), part of the Red Cross and supported by convention to the Ministry for Family and Integration opened its doors in April 2016. The newly created centre will take care of the integration of BIPs into Luxembourg’s society, putting its emphasis on facilitating access to housing. The planned extension of the maximum period of detention for families with children and unaccompanied minors (UAMs) from 72 hours to 7 days precipitated strong reactions from civil society and the public. Luxembourg furthermore followed through on its resettlement and relocation commitments made in 2015, with 167 persons being relocated from Greece and Italy to Luxembourg and with 52 being resettled in the context of the EU-Turkey agreement over the course of 2016. The adaptation of Luxembourg’s legislation in the domain of legal migration also took shape over in 2016 and was broadly debated during the law-making process, while warranting less public attention. With the introduction of one bill, the legislator started the process of transposing Directive 2014/36/EU on seasonal workers and Directive 2014/66/EU on intra-corporate transfers into national law. The same bill furthermore introduced an authorisation of stay for investors, the aspect most commented on by civil society; a mechanism for continuation of activity; detailed the conditions under which a TCN (third country national) corporate officer (mandataire social) can apply for an authorisation of stay, extended the period of validity of the "European Blue Card" residence permit from two to four years, modified dispositions regarding the change of status of students and facilitated family reunification. These developments are to be framed within a wider context of economic diversification, encouragement of entrepreneurship and the repositioning of the financial centre. The reform of the Luxembourgish nationality, another major subject of discussion, was recognised as the best way to counteract Luxembourg’s increasing democratic deficit after the electorate’s refusal to extend legislative voting rights to foreign residents, decided in the referendum of 2015. This reform further proceeded over the course of 2016, reintroduced the perennial language debate in Luxembourg, a larger debate on the role and status of the Luxembourgish language as well as its relation to integration of migrants into Luxembourgish society. In order to increase foreign residents’ participation in the upcoming municipal elections of October 2017, the government launched an awareness campaign encouraging foreign residents to register on the electoral roll, and provided support for organisations wishing to organise complementary actions. The Ministry of National Education and Youth made efforts to find responses to the growing heterogeneity of Luxembourg’s population, aiming to diversify and broaden the post-primary school offer, to develop plurilingual education in nurseries and to develop non-formal education by reforming in-kind benefits, this with the aim of promoting integration and equal opportunity. The transposition of Directive 2013/55/EU on the recognition of professional qualifications was also completed in 2016. The law further amended several national provisions, recast the legislation in the field of recognition of diplomas, combined all applicable provisions in a single legislative text and simplified the procedure for recognition. The debate regarding the return of irregular migrants circled around a number of issues in 2016: the exclusion of Kosovar nationals from the AVRRL programme, the Schengen evaluation and the aforementioned resulting changes to provisions on detention, the debate on the enforcement of the EU-Afghanistan ‘Joint way forward on migration issues’ agreement, as well as the continuation of the elaboration of readmission agreements. Luxembourg’s government took further steps in the fight against trafficking in human beings (THB) over the course of 2016. The Council of Government adopted the National Action Plan on trafficking in human beings, which focuses on the detection and protection of victims, the prosecution and punishment of perpetrators and a policy to combat trafficking. Luxembourg’s strategy on prostitution was presented, consisting of a National Action Plan on prostitution and a bill strengthening the fight against the exploitation of prostitution, procuring and THB. Additionally, the Consultative Commission on Human Rights (Commission Consultative des Droits de l’Homme – CCDH) published its first report on THB, which reviewed the years 2014-2016. In reference to migration and development, Luxembourg continued putting emphasis on vocational training and integration programmes in its indicative cooperation programmes with partner countries. Additionally, the Council of Government approved the bill on the agreement between the Grand Duchy of Luxembourg and the Republic of Cape Verde on the concerted management of migratory flows and solidarity-based development, facilitating the movement of persons and to encourage temporary circular professional migration between Luxembourg and Cape Verde. [less ▲]

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See detailErgebnisse der Schulung "BEE SECURE for schools" 2016/17
Tiemann, Aline; Steffgen, Georges UL

Report (2017)

Im vorliegenden Bericht werden die aktuellen Befunde der Evaluation der Schulung BEE SECURE aus dem Jahr 2016/17 dargestellt. Die Schulung zur Förderung der Medienkompetenz wurde in diesem Jahr an 144 ... [more ▼]

Im vorliegenden Bericht werden die aktuellen Befunde der Evaluation der Schulung BEE SECURE aus dem Jahr 2016/17 dargestellt. Die Schulung zur Förderung der Medienkompetenz wurde in diesem Jahr an 144 Grund- und Sekundarschulen in Luxemburg durchgeführt. Im Anschluss an die Schulung wurden jeweils von den Trainern, die die Schulung gehalten hatten und von den Schülern und deren Lehrern Fragebögen ausgefüllt. Somit lagen die Daten von 739 Trainerfragebögen, 768 Lehrerfragebögen und 10062 Schülerfragebögen dem Evaluationsdatensatz zugrunde. Der Lehrerfragebogen beinhaltete verschiedene Aussagen zur Effektivität der Schulung und zur Durchführung der Schulung. Es zeigte sich, dass die Lehrer sowohl mit der Effektivität als auch der Durchführung zufrieden bis sehr zufrieden waren. Die Auswertung der Trainerfragebögen zeigte, dass sie mit den meisten Aspekten des Trainings zufrieden waren. Besonders positiv wurden die Disziplin, das Klassenklima, die Lehrkräfteeinbindung sowie die Organisation bewertet. Weniger positiv wurde der Wissenstand der Schüler im Bezug auf das Internet und die Erfahrungsberichte der Schüler wahrgenommen. In Bezug auf die Schülerdaten zeigte sich, dass knapp über die Hälfte der Schüler bereits schon mal an einer BEE SECURE Schulung teilgenommen hatten. Alle abgefragten Aspekte des Trainings wurden von den Schülern durchweg als sehr positiv eingeschätzt. [less ▲]

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See detailMidterm Evaluation Erasmus+. Evaluationsstudie zur Implementierung von Erasmus+ in Luxemburg
Weis, Daniel UL; Meyers, Christiane UL; Willems, Helmut UL

Report (2017)

Der vorliegende Bericht stellt die Ergebnisse der Zwischenevaluation über die Durchführung und die Wirkung des Programms Erasmus+ in Luxemburg vor. Mit der Durchführung der Evaluation und der ... [more ▼]

Der vorliegende Bericht stellt die Ergebnisse der Zwischenevaluation über die Durchführung und die Wirkung des Programms Erasmus+ in Luxemburg vor. Mit der Durchführung der Evaluation und der Berichterstellung wurde die Jugendforschung der Universität Luxemburg unter Leitung von Prof. Dr. Helmut Willems vom zuständigen Ministerium (Ministère de l'Éducation nationale, de l'Enfance et de la Jeunesse) beauftragt. Der vorliegende Evaluationsbericht ergänzt die im Auftrag der Europäischen Kommission parallel erfolgende externe Evaluierung und rückt die nationale luxemburgische Perspektive in den Fokus. Der Schwerpunkt der Evaluation liegt daher auf den Erfahrungen und Rückmeldungen der relevanten Akteure (Ministerium, Agenturen, Projektverantwortliche, Projektteilnehmer) bezüglich der Implementierung, Durchführung und Auswirkungen des Programms in Luxemburg. Deren Einschätzungen werden im Bericht dargestellt. [less ▲]

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See detailAugmenting and Structuring User Queries to Support Efficient Free-Form Code Search
Sirres, Raphael; Bissyande, Tegawendé François D Assise UL; Kim, Dongsun UL et al

Report (2017)

Source code terms such as method names and variable types are often different from conceptual words mentioned in a search query. This vocabulary mismatch problem can make code search inefficient. In this ... [more ▼]

Source code terms such as method names and variable types are often different from conceptual words mentioned in a search query. This vocabulary mismatch problem can make code search inefficient. In this paper, we present Code voCABUlary (CoCaBu), an approach to resolving the vocabulary mismatch problem when dealing with free-form code search queries. Our approach leverages common developer questions and the associated expert answers to augment user queries with the relevant, but missing, structural code entities in order to improve the performance of matching relevant code examples within large code repositories. To instantiate this approach, we build GitSearch, a code search engine, on top of GitHub and StackOverflow Q\&A data. We evaluate GitSearch in several dimensions to demonstrate that (1) its code search results are correct with respect to user-accepted answers; (2) the results are qualitatively better than those of existing Internet-scale code search engines; (3) our engine is competitive against web search engines, such as Google, in helping users complete solve programming tasks; and (4) GitSearch provides code examples that are acceptable or interesting to the community as answers for StackOverflow questions. [less ▲]

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See detailThe KISS principle in Software-Defined Networking: An architecture for Keeping It Simple and Secure
Kreutz, Diego UL; Verissimo, Paulo UL; Magalhaes, Catia et al

Report (2017)

Security is an increasingly fundamental requirement in Software-Defined Networking (SDN). However, the pace of adoption of secure mechanisms has been slow, which we estimate to be a consequence of the ... [more ▼]

Security is an increasingly fundamental requirement in Software-Defined Networking (SDN). However, the pace of adoption of secure mechanisms has been slow, which we estimate to be a consequence of the performance overhead of traditional solutions and of the complexity of the support infrastructure required. As a first step to addressing these problems, we propose a modular secure SDN control plane communications architecture, KISS, with innovative solutions in the context of key distribution and secure channel support. A comparative analysis of the performance impact of essential security primitives guided our selection of basic primitives for KISS. We further propose iDVV, the integrated device verification value, a deterministic but indistinguishable-from-random secret code generation protocol, allowing the local but synchronized generation/verification of keys at both ends of the channel, even on a per-message basis. iDVV is expected to give an important contribution both to the robustness and simplification of the authentication and secure communication problems in SDN. We show that our solution, while offering the same security properties, outperforms reference alternatives, with performance improvements up to 30% over OpenSSL, and improvement in robustness based on a code footprint one order of magnitude smaller. Finally, we also prove and test randomness of the proposed algorithms. [less ▲]

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See detailSociétés francophones dans le monde de 2050 : Une génération de développement humain soutenable
Chauvel, Louis UL; Hartung, Anne UL; Bar-Haim, Eyal UL et al

Report (2017)

Ce rapport est consacré à une question cruciale pour la Francophonie : le développement démographique, socioéconomique et humain comparé à l’horizon 2050 des sociétés francophones – ces pays membres ou ... [more ▼]

Ce rapport est consacré à une question cruciale pour la Francophonie : le développement démographique, socioéconomique et humain comparé à l’horizon 2050 des sociétés francophones – ces pays membres ou non de l’APF où la langue française joue un rôle important dans l’échange d’idées au quotidien. Il s’agit ici tout à la fois d’un bilan de ce développement depuis 1980 et d’une prospective à l’horizon de 2050. Nous soulignons le renouveau mondial de la francophonie au cours du XXIe siècle, en particulier dans le contexte de sociétés multilingues. Après des décennies de stagnation en proportion de la population mondiale, les pays francophones et la francophonie pourraient émerger comme troisième ère linguistique après l’Anglais et le Chinois, avec une présence sur l’ensemble des continents. Au travers d’un bilan dynamique des sociétés francophones, un ensemble de défis sont mis en évidence : la comparaison met en lumière les risques démographiques, de surpopulation, de pauvreté extrême, de gradient de développement humain (éducation, santé, égalité entre femmes et hommes, etc.). La génération qui vient pourrait voir une amplification des difficultés si nous suivons le scénario central de la prospective. Un autre scénario, optimiste, permet d’envisager une meilleure croissance des pays les plus pauvres, une marche vers l’égalisation du développement humain, un redéveloppement harmonieux, en promouvant la richesse humaine des pays en développement. C’est le message du philosophe Hans Jonas : en nous conformant au devoir d’améliorer le sort des générations suivantes, en investissant en elle, nous nous enrichirons ensemble. Sur cette voie, la pratique d’une francophonie multilingue – où le français est une langue officielle parmi d’autres – semble offrir aux pays qui la connaissent un surcroît de ressources de développement, en accroissant les canaux de la communication en interne et avec les autres pays. [less ▲]

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See detailConcept for a seminar series under the auspices of EuADS
Spiliopoulou, Myra; Böhmer, Matthias UL; Flach, Peter et al

Report (2017)

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See detailFEUTURE EU 28 Country Report: Luxembourg
Högenauer, Anna-Lena UL

Report (2017)

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See detailMigrants and their Descendants: Social Inclusion and Participation in Society
Vysotskaya, Volha UL; Fernandes Neves, Catia; Ramires Campino, Ana Rita et al

Report (2017)

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See detailDie Jugend der Gemeinde Strassen Entwicklungen, Probleme und Perspektiven: Ergebnisbericht der Jugendstudie im Rahmen des Jugendkommunalplanes für die Gemeinde Strassen
Decieux, Jean Philippe Pierre UL; Heinen, Andreas UL; Willems, Helmut UL

Report (2016)

Die vorliegende Studie zur Situation der Jugendlichen in der Gemeinde Strassen wurde von der Forschergruppe „youth research“ an der Forschungseinheit INSIDE (Integrative Research Unit on Social and ... [more ▼]

Die vorliegende Studie zur Situation der Jugendlichen in der Gemeinde Strassen wurde von der Forschergruppe „youth research“ an der Forschungseinheit INSIDE (Integrative Research Unit on Social and Individual Development) der Universität Luxemburg im Auftrag des Bürgermeister- und Schöffenrates der Gemeinde Strassen erstellt. Diese Studie ist Teil des Jugendkommunalplans für die Gemeinde Strassen und hat zum Ziel, den Verantwortlichen in Politik, Verwaltung und Jugendarbeit Informationen zu liefern, die zu einem besseren Verständnis der Jugendlichen in der Gemeinde beitragen. Denn die Gruppe der Jugendlichen repräsentiert mit ihren Wünschen, eigenen Sichtweisen und Erwartungen eine zentrale Entwicklungsperspektive für die Gemeinde Strassen. Unter anderem aus diesem Grund sind die Ergebnisse dieser Studie eine wichtige Informations- und Diskussionsgrundlage für die zukünftige Planung und Umsetzung der kommunalen Jugendpolitik und ein wichtiges Fundament für „Evidence-based-policy-making“, also eine wissensbasierte Jugendpolitik in Strassen. Diesem Anliegen entsprechend wurde diese Studie als Situations- und Bedarfsanalyse konzipiert. Wichtige thematische Aspekte sind insbesondere die Lebenswelten, das Freizeitverhalten und die Freizeitinteressen der Jugendlichen in Straßen aber auch die sozialen Herkunftsmilieus die einen starken Einfluss auf die Startbedingungen, Lebensentwürfe und Zukunftsperspektiven der Jugendlichen haben. Nicht zuletzt interessiert auch die Frage, wie die Jugendlichen unterschiedlicher Herkunft in der Gemeinde integriert sind, wie zufrieden sie mit den Angeboten und der Infrastruktur sind, welche Möglichkeiten der Partizipation für sie wichtig sind und inwiefern die Maßnahmen und Angebote der kommunalen Politik die Jugendlichen erreichen. In diesem Zusammenhang ist auch ein genauerer Blick auf die Situation der Jugendlichen mit einer ausländischen Nationalität von Interesse, zum Beispiel die Frage, wo Defizite aber auch Chancen einer stärkeren Integration oder Beteiligung dieser großen Zahl an Jugendlichen am Gemeindeleben bestehen. Bei vielen Themenbereichen sind Vergleiche mit anderen luxemburgischen oder mit internationalen Jugendstudien möglich. Dadurch können Gemeinsamkeiten sowie Besonderheiten der Gemeinde Straßen deutlich gemacht werden. [less ▲]

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See detailAchieving Universal Health Coverage: Technology for innovative primary health care education
Lygidakis, Charilaos UL; McLoughlin, Clodagh; Patel, Kunal

Report (2016)

The challenges to achieving universal health coverage (UHC) are obvious yet vast in their scope: leading these is a lack of strong primary health care (PHC) systems and a global shortage of well-trained ... [more ▼]

The challenges to achieving universal health coverage (UHC) are obvious yet vast in their scope: leading these is a lack of strong primary health care (PHC) systems and a global shortage of well-trained health care professionals. Addressing these challenges is paramount, as it is well-trained health care professionals who will build the strong PHC systems that are necessary for UHC. Due to the continuing spread and evolution of information and communications technology (ICT) in health care and education, ICT should be considered as an essential tool for innovative primary health care education.  Many nations face a distinct lack of UHC, grossly unequal health services and an acute shortage of suitably qualified family doctors, nurses and allied health care professionals that constitute the primary health care team. It is estimated that by 2035, the world will have a shortage of 12.9 million health care professionals, however an additional 1.9 billion people will require health care. Recruiting, educating and retaining these primary health care teams is therefore fundamental to meet ongoing demands.  Family doctors contribute to high quality, cost-effective and accessible primary health care. However, PHC faces considerable challenges, including a preference from policymakers, the public, and members of the health care community for specialisation. Specialist-focused care may be attractive, but it is often economically unsustainable and absorbs resources that are necessary for PHC. Yet, cooperation between primary and secondary care is essential for delivering the best care to patients and communities. It should not be a matter of choosing between primary and secondary care, but rather of recognising and adequately supporting the unique attributes and skillsets that each has to offer.  Family medicine lies at the heart of primary health care. The key to producing skilled family doctors is good family medicine training, particularly at a postgraduate level. There is great potential to improve the scale and quality of family medicine training, starting with exposure to the field as early as possible. For the delivery of primary care to be effective – and lead to the achievement of universal health coverage – the composition of the primary care team should reflect the demography and health needs of the local population. Thus, the composition of the primary care team will differ from location to location, depending on the age/sex/ health needs of the local population. Family doctors and all of the PHC professionals should have a set of universal core skills, in addition to skills specific to the population and geography they serve. To provide effective care, health professionals need to understand the importance of social factors in influencing population health; therefore, training curricula must be adapted to local contexts  Career development through postgraduate training strongly motivates health professionals to stay in their own localities, as well as being vital for patient safety and improved outcomes. Yet, despite a thirst for postgraduate training among family doctors and other primary health care professionals, it is often difficult to access. ICT may be used to address recruitment and retention issues by providing easily accessible and good quality education.  This report examines a key question: Can ICT facilitate the education of PHC professionals worldwide in order to address the challenges facing PHC and UHC? Through in-depth literature reviews, analysis, and targeted interviews with key experts, the report concludes that ICT can indeed support, enhance and accelerate the education of the primary health care team’s members, in six key ways:  1. It is an effective means of developing workforce capacity. By overcoming geographical barriers and supplementing traditional instruction with online delivery from international and regional tutors, ICT can substantially increase health care professionals’ access to postgraduate education without the need for travel, thus helping to avoid disruption to healthcare delivery.  2. It helps to recruit and retain professionals. E-learning overcomes issues of access and isolation, and can be done flexibly to suit the learner. By providing access to specialist support, postgraduate courses and mentoring opportunities, e-learning and telehealth encourage in-country and rural retention of health care workers.  3. It is cost-saving. Traditional models of health professional education are expensive, both for the provider and for health care professionals. Developing ICT solutions may entail high initial costs but these are reduced over time, and with more users, achieve economies of scale.  4. It facilitates social and collaborative learning which has been shown to have the greatest impact on patient outcomes. A blend of synchronous and asynchronous e-learning is likely to be the most effective way of achieving interprofessional learning. Communities of practice are encouraged using ICT and social media, reducing professional isolation and improving collaboration.  5. It can help to bring contextualised care to where it is needed. For example, simulation-based medical education enables problem-based, interactive and contextualised learning. End-user (including patient) participation is paramount when designing ICT-based educational programmes.  6. It improves the quality of care by facilitating access to evidence-based medicine and reflective learning. Email alerts can support education by reaching a large audience and providing trustworthy information tailored to individual needs; social media can aid in streamlining vast amounts of information into a small number of tailored-to-the-individual articles; blogs and electronic portfolios can encourage reflective life-long learning. Capturing these opportunities will require stakeholders to consider the following:  a) Securing political and financial support to establish and maintain strong PHC systems  b) Adopting a collaborative interprofessional approach between health professionals, from medical school through to the workplace  c) Providing education and training relevant to the context and to user needs  d) Improving recruitment and retention through training  e) Encouraging the standardisation and accreditation of health professional education  f) Investing in ICT training for learners, educators and patients  g) Planning and developing programmes that use technology meaningfully to improve care quality, cost-effectiveness, accessibility, equity and patient safety  h) Recognise and consolidate the interdependence of all the health professionals in the PHC setting.  [less ▲]

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See detailÜbergänge in der Perspektive von Professionellen im Kontext der strukturellen Bedingungen in Luxemburg
Jäger, Julia UL; Peters, Ulla UL; Herdtle, Anna-Marie UL et al

Report (2016)

Kurzfassung der wichtigsten Ergebnisse einer Befragung von Professionellen, die Übergänge von Jugendlichen in die Selbstständigkeit begleiten. Die Befragung ist Teil des unter der Leitung von Prof. Dr ... [more ▼]

Kurzfassung der wichtigsten Ergebnisse einer Befragung von Professionellen, die Übergänge von Jugendlichen in die Selbstständigkeit begleiten. Die Befragung ist Teil des unter der Leitung von Prof. Dr. Ute Karl vom FNR geförderten Forschungsprojekts „TransCare“. [less ▲]

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See detailReport on the Recognition of the Interest of the Group
Conac, Pierre-Henri UL; Armour; Bartkus, G. et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 30 (3 UL)
See detailLes consultations citoyennes sur la réforme de la Constitution, rapport pour la Chambre des Députés du Luxembourg
Poirier, Philippe UL; Kies, Raphaël UL

Report (2016)

Les consultations citoyennes sur la réforme de la Constitution, rapport pour la Chambre des Députés du Luxembourg

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See detailCEN/TC250/SC4.T1: Second Generation of Eurocode 4: Assessment of Nationally Determined Parameters in EN 1994
Banfi, Mike; Mensinger, Martin; Ortega, Miguel et al

Report (2016)

Development of second Generation of Eurocode 4, Projectteam CEN/TC250/SC4/T1, Assessment of Nationally Determined Parameters in EN 1994

Detailed reference viewed: 14 (3 UL)
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See detailQuality of work – Index - 2. Forschungsbericht zur Weiterentwicklung des Arbeitsqualitätsindexes in Luxemburg
Sischka, Philipp UL; Steffgen, Georges UL

Report (2016)

Der Survey zu dem „Quality of Work Index Luxembourg“ (QoW), der von der Universität Luxemburg und der luxemburgischen Chambre des Salariés entwickelt wurde (Steffgen, Kohl, 2013; Sischka, Steffgen, 2015 ... [more ▼]

Der Survey zu dem „Quality of Work Index Luxembourg“ (QoW), der von der Universität Luxemburg und der luxemburgischen Chambre des Salariés entwickelt wurde (Steffgen, Kohl, 2013; Sischka, Steffgen, 2015), wurde 2015 bereits zum dritten Mal in einer telefonischen Befragung erhoben. Ziel des Index ist es, die erlebte Arbeitssituation und -qualität luxemburgischer Arbeitnehmer zu erfassen. Der vorliegende Bericht dokumentiert die psychometrische Testung der Güte des aktuellen Erhebungsinstru-ments. In einem ersten Schritt erfolgt die Beschreibung der Verteilung der für die Skalen genutzten Items (Mittelwert, SD, Schiefe, Kurtosis). Im nächsten Schritt erfolgt die Überprüfung der internen Konsistenz der Skalen mittels verschiedener Reliabilitätsstatistiken (Cronbach’s Alpha, Korrelationsanalysen der Items) sowie Koeffizienten zur Beschreibung der Skalenverteilung. Wo vorhanden werden Indikatoren eingesetzt, um die Validität der Konstrukte zu eruieren. Explorative und konfirmatorische Faktoren-analysen dienen dazu, zu testen, ob die Items auf den a priori festgelegten Faktoren laden und ob sich die unterstellte Faktorenstruktur auch in den Daten zeigt. Außerdem werden die Zusammenhänge der Skalen mittels Korrelationsanalysen überprüft. Die QoW-Skalen werden außerdem auf verschiedene Well-Being-Skalen regressiert, um deren Relevanz für den QoW-Index zu überprüfen. Da die Befragung 2015 teilweise als Panelbefragung durchgeführt wurde (Panelbefragte n = 762), wird außerdem überprüft, ob es hinsichtlich demographischer Eigenschaften der Befragten, hinsichtlich der QoW-Skalen oder hinsichtlich verschiedener Well-Being-Maße zu systematischen Ausfällen gekom-men ist. Ebenso werden einige Längsschnitt-Regressionsanalysen gerechnet, um zu überprüfen, ob einige Arbeitsbedingungen längerfristige Effekte auf das Well-Being der Arbeitnehmer in Luxemburg haben. Abschließend wird das gesamte Erhebungsinstrument zusammenfassend diskutiert und Empfehlungen bezüglich der Skalen, der Erhebung demographischer Variablen sowie des Designs der weiteren Befra-gungen gegeben. [less ▲]

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See detailDes séparations aux rencontres en camps et colos Rapport d’évaluation du dispositif #GénérationCampColo
Kerivel, Aude UL; Bacou, Magalie; Bataille, Jean-Marie et al

Report (2016)

Renforcer la cohésion sociale et le vivre ensemble dans notre société, tout en favorisant les mixités des jeunesses au sein des camps et des colos, et en contribuant à l’innovation de ces institutions qui ... [more ▼]

Renforcer la cohésion sociale et le vivre ensemble dans notre société, tout en favorisant les mixités des jeunesses au sein des camps et des colos, et en contribuant à l’innovation de ces institutions qui connaissent une désaffection chronique, un triple objectif du dispositif #GenerationCampColo que ce rapport d’évaluation cherche à interroger. Outre des pistes d’innovation, la recherche évaluative interroge les manières de mixer les jeunesses et met en lumière les processus de séparation des publics, en amont, qui entravent les processus de mixité. Ces séparations découlent des politiques publiques sectorielles et du mode de fonctionnement des camps et des colos. Comment passer alors d’une situation de séparation des jeunes, en publics hiérarchisés, à une égalité de traitement dans l’organisation des séjours ? Les résultats montrent la nécessité de construire des séjours « inclusifs » basés sur un accès inconditionnel et un accueil universel. Ces préalables permettront de questionner et discuter, autour d'un « faire ensemble » commun, les socialisations différenciées et les représentations hiérarchisées. [less ▲]

Detailed reference viewed: 195 (2 UL)
See detailCEN/TC250/SC4.T1:Assessment of the systematic review for Eurocode 4 by Projectteam SC4.T1
Banfi, Mike; Mensinger, Martin; Schäfer, Markus UL et al

Report (2016)

Development of second Generation of Eurocode 4, Projetcteam CEN/TC250/SC4/T1, Comments and Assemenent of review from Industries to EN 1994-1-1, EN 1994-1-2, EN 1994-2

Detailed reference viewed: 22 (2 UL)
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See detailReport on Information on Groups
Conac, Pierre-Henri UL; Armour, J.; Bartkus, G. et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 34 (1 UL)
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See detailReport on digitalisation in Company law
Conac, Pierre-Henri UL; Armour, J.; Bartkus, G. et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 52 (2 UL)
See detailLes Organes Exécutifs des Parlements, comparaison de la situation en Allemagne, en Belgique, en France, en Suisse et au Luxembourg, rapport pour la Chambre des Députés du Luxembourg
Poirier, Philippe UL

Report (2016)

Les Organes Exécutifs des Parlements, comparaison de la situation en Allemagne, en Belgique, en France, en Suisse et au Luxembourg, rapport pour la Chambre des Députés du Luxembourg dans une perspective ... [more ▼]

Les Organes Exécutifs des Parlements, comparaison de la situation en Allemagne, en Belgique, en France, en Suisse et au Luxembourg, rapport pour la Chambre des Députés du Luxembourg dans une perspective néo-institutionnaliste [less ▲]

Detailed reference viewed: 18 (1 UL)
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See detailAnalyse de l'utilisation des (e-)pétitions à la Chambre des Députés
Kies, Raphaël UL

Report (2016)

The report was commissioned by the Chamber of Deputies for preparing the campaign around the constitutional referendum that was held in June 2015. It has two objectives. The first is to assess the ... [more ▼]

The report was commissioned by the Chamber of Deputies for preparing the campaign around the constitutional referendum that was held in June 2015. It has two objectives. The first is to assess the citizens’ opinion and awareness on the four referendum issues. The evaluation was made on the basis of four citizen consultations composed by a representative panel of citizens resident in Luxembourg. In addition of providing an overview of the state of citizens’ knowledge and opinions (and their evolution), the analysis allows to assess how participants perceive the consultation process itself. The second objective is to present and discuss concrete proposals to include citizen’s in the constitutional reform and in the referendum campaign. This last part is based on the teachings of the consultation carried out in Luxembourg as well as three case studies where people were fully involved in the constitutional reform process: the case of Iceland, Ireland and the State of Oregon (USA). [less ▲]

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See detailPrivacy-Preserving Proximity Services
Haus, Michael; Emara, Karim Ahmed Awad El-Sayed UL; Ott, Joerg

Report (2016)

In the last years, the paradigm of personal computing changed drastically, moving away from stationary PCs and heavyweight laptops to mobile devices. This change is based on the ubiquity of mobile ... [more ▼]

In the last years, the paradigm of personal computing changed drastically, moving away from stationary PCs and heavyweight laptops to mobile devices. This change is based on the ubiquity of mobile interconnected devices leading to great opportunities for services that utilize location, such as navigation or communication with nearby friends. Location-based Services (LBS) are widely used based on a centralized architecture and absolute GPS positions. We focus on Proximity-based Services (PBS) based on peer-to-peer architecture to detect what is around us. In addition, we provide further insights about which data are potentially useful to create meaningful proximity information. Many LBS and PBS achieve their functionality without advanced privacy protection mechanisms. However, mobile data especially location data is sensitive, because adversaries can infer whereabouts of mobile users. Moreover, the uniqueness of human mobility traces is high yielding to a high identification rate of individual users. Therefore, we review the most recent literature in the domain of private proximity testing including attack models. [less ▲]

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See detailSupporting young adults with special educational needs (SEN) in obtaining higher qualifications
Limbach-Reich, Arthur UL; Powell, Justin J W UL

Report (2016)

Supporting young adults with special educational needs in obtaining higher qualifications is an ambitious, desirable and noble project, occasionally labeled “university for all” or “full inclusion in ... [more ▼]

Supporting young adults with special educational needs in obtaining higher qualifications is an ambitious, desirable and noble project, occasionally labeled “university for all” or “full inclusion in higher education”. But there is a risk, that beyond inclusive rhetoric, universities persist in being perceived by national policymakers and also perceive themselves as elite organizatins, that is only accessible to highly educated and highly skilled persons that will be successful in labour market competition and so promise to recapitalize (increasingly high) investments in higher education. Not inclusion efforts and individuals with disabilities, but rather national economic growth and international competitiveness are in the centre of contemporary concerns, despite the worldwide ratification of the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities and global acknowledgment of inclusive education as a human right. While some students with disabilities certainly do manage to adapt to the existing systems of higher education, especially when they receive reasonable accommodations they deserve, but there will be other students with more severe disabilities who may need more support to reach their individual learning goals and who may not promise to 'return' the invest. Yet not only those students with disabilities who are labeled as incompatible with employment remain persistently excluded from higher education. Having in mind this risk, the rhetoric of “university for all” has to be reconsidered. At the same time that many universities are seriously challenged by reductions in public funding, universal design principles diffuse worldwide, and the UN Convention mandates accessibility at all levels of learning, including higher education. [less ▲]

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See detailStates and the development of International Criminal Law: Report on Greece Report on Greece
Pichou, Maria UL

Report (2016)

The report will be published in English and Spanish in a book that will comprise all reports by each Rapporteur/Secretary of the Foundation for Advanced Studies in Legal Sciences in Argentina (FAECJ). The ... [more ▼]

The report will be published in English and Spanish in a book that will comprise all reports by each Rapporteur/Secretary of the Foundation for Advanced Studies in Legal Sciences in Argentina (FAECJ). The purpose of the report is to provide a short and profound view of the development of international criminal law in each country. [less ▲]

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See detailÉléments pour une évaluation de la réforme de la formation professionnelle : les principales critiques
Meyers, Raymond UL; Speltz, Fernand; Houssemand, Claude UL

Report (2015)

Une importante réforme de la formation professionnelle initiale est en cours au Luxembourg depuis 2008. Elle consiste en l'introduction systématique d'un enseignement par compétences pour l'ensemble des ... [more ▼]

Une importante réforme de la formation professionnelle initiale est en cours au Luxembourg depuis 2008. Elle consiste en l'introduction systématique d'un enseignement par compétences pour l'ensemble des 120 métiers et en la mise en œuvre des formations sous une forme modulaire et flexible. Ainsi, les principales modifications par rapport à l’ancien modèle sont la substitution des notations chiffrées de savoirs par des évaluations qualitatives de compétences, et les rattrapages à la carte des modules non réussis par l'élève jusqu'à réussite de ceux-ci, dans le cadre de la limite temporelle légale. Cette nouvelle procédure a buté sur un nombre important de difficultés, critiques et résistances. Une « réforme de la réforme » a été entreprise depuis 2014, aboutissant en février 2015 au dépôt d'un nouveau projet de loi (n° 6774) visant à réviser l'ancienne. Afin de préparer et d'accompagner cette révision et les discussions autour de ce travail législatif, l’Institut LifeLong Learning and Guidance (LLLG) de l’Université du Luxembourg a été chargé par le Service de la formation professionnelle (SFP) du ministère de l'Education nationale, de l’Enfance et de la Jeunesse (MENJE), de réaliser une étude qualitative d'évaluation de la formation professionnelle telle qu'elle se présente actuellement. Le présent document reprend certaines conclusions de cette étude. Il est à destination des commanditaires de celle-ci, mais également de la commission de l'Education nationale, de l'Enfance et de la Jeunesse de la Chambre des députés. [less ▲]

Detailed reference viewed: 85 (6 UL)
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See detailTowards more secure and usable cloud storage for E-Health
Ghatpande, Sankalp; Gheorghe, Gabriela UL

Report (2015)

Secure storage for medical data when using cloud systems is a problem of high importance to healthcare institutions and cloud providers as well. This report investigates how safe is the storage provided ... [more ▼]

Secure storage for medical data when using cloud systems is a problem of high importance to healthcare institutions and cloud providers as well. This report investigates how safe is the storage provided by state of the art tools, discusses their limitations and proposes some solutions and techniques to improve confidentiality when storing medical data remotely. [less ▲]

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See detailBuilding relationships between school, family and community to enhance students' school persistence and avoid Early School Leaving (ESL)
Poncelet, Débora UL; Billa, Jean; Schürnbrand, Carmen et al

Report (2015)

Dropout is a multidimensional phenomenon, resulting from a combination of personal, family and school factors that interact with each other. The combination of risk factors (or protective factors) is an ... [more ▼]

Dropout is a multidimensional phenomenon, resulting from a combination of personal, family and school factors that interact with each other. The combination of risk factors (or protective factors) is an event or a condition that increase (or reduce) the likelihood of an individual experience of emotional or behavioural problems, that may contribute to school dropout. The decision to stop school education is the result of a long evolutionary process that is characterized by an accumulation of frustrations, often induced by academic failures and difficult relationships with peers, teachers, and parents. Through involvement in educational aspects, families especially play an important role in student success and affect conditions that might lead to dropping out: positive impact on school performance, enhancing motivation and school involvement, improving well-being and school behaviours, building a constructive and efficient relationship between school and family could be an efficient way to avoid school dropout. In this session, our exchanges and reflections aim at comparing and analyzing issues, experiences, ideas, and questions from different interventions of European representatives. Through these different contributions, we try to highlight concrete policies for UE countries regarding the connections that we can do between school dropout and relationships between school, family and community. [less ▲]

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See detail« De l’Empathie Pour Lutter Contre le Harcèlement à l’Ecole (EPLUCHE) »
Kerivel, Aude UL

Report (2015)

L’expérimentation évaluée consiste à proposer une éducation à l’empathie pendant deux années scolaires consécutives aux élèves de 20 classes de CM1 puis de CM2, afin de lutter contre le harcèlement à ... [more ▼]

L’expérimentation évaluée consiste à proposer une éducation à l’empathie pendant deux années scolaires consécutives aux élèves de 20 classes de CM1 puis de CM2, afin de lutter contre le harcèlement à l’école. A partir du concept d’empathie, présenté par une équipe de recherche comme la capacité à reconnaître les émotions d’autrui, à assumer le point de vue d’autrui et à manifester de la sensibilité »1, chercheurs, artistes, sportifs, coordonnateurs ECLAIR et enseignants vont co-construire, expérimenter et proposer des séances de jeux sportifs, dansés, théâtre forum et jeux de rôle, toujours associés à des temps de verbalisation. La question que nous pose cette expérimentation est donc la suivante : de quelle manière l’éducation à l’empathie peut-elle permettre de prévenir, résoudre, voire éviter les situations de harcèlement entre pairs et plus largement de violence à l’école ? L’objectif de notre expérimentation est de mesurer l’impact de l’expérimentation sur la population visée, à savoir les élèves, mais aussi les parents et les enseignants de CM1 puis de CM2, de repérer les conditions de mise en œuvre et de transférabilité du dispositif. La choix d’une méthode mixte et innovante alliant observations, observations participantes, entretiens collectifs, questionnaires et questionnaire ludique au début et à la fin de la démarche (à destination des enfants), ainsi que le suivi régulier de l’expérimentation, nous permet de rendre un certain nombre de conclusions quant aux effets de l’expérimentation sur l’ensemble des populations. L’expérimentation, grâce au travail collaboratif et au va-et-vient entre théorie et pratique a su s’ajuster afin de faire en sorte que l’ensemble des enfants et que le plus grand nombre de parents bénéficient du dispositif. Parmi les principaux effets hypothétiques2 de l’expérimentation, nous pouvons repérer une baisse significative du nombre d’enfants concernés par les situations d’exclusion (passant de 47,6% en 2013 à 30,2% en 2014) et de harcèlement (passant de 24% à 12,3%). Au delà des situations de harcèlement, l’expérimentation semble impacter le climat scolaire de manière plus générale, puisqu’on observe par exemple une baisse de la peur dans les situations d’apprentissage telles que le passage au tableau. L’information transmise à la majorité des parents et leur participation, pour une partie, aux goûters, témoignent du fait que l’empathie n’entraine pas seulement l’adhésion des professionnels. Ces derniers, déterminants dans la mise en œuvre du dispositif, ont eux aussi été impactés par l’expérimentation, tant en ce qui concerne une sensibilisation à la notion de harcèlement et une capacité à repérer et agir en équipe en direction de ces situations, que dans la connaissance par le biais de « l’éprouvé » et la capacité à la transmission de l’empathie. Les conditions de réalisation de cette expérimentation tiennent à un ensemble d’éléments : - le soutien et la confiance de la hiérarchie, donnant la possibilité aux enseignants d’accéder à un nouveau concept, incarné par le chercheur à l’origine de la théorie ; - le travail à partir de ce concept permettant aux enseignants prise de recul et appropriation de théorie dont l’intérêt tient à la possibilité d’engagement dans la construction d’une mise en œuvre permise par le temps laissé ; - la possibilité d’expérimenter par le corps, mais aussi de dégager au fur et à mesure de nouvelles notions (émotions, rites...) enrichies par le croisement des différents regards et la rencontre. Enfin, ce que nous pouvons retenir de cette expérimentation, c’est le caractère positif et valorisant de la notion d’empathie, qui propose un autre point de départ que celui de la lutte contre le harcèlement par exemple. Une compétence sociale, qui peut aider au travail d’égalité entre filles et garçons et réconciliant rapport à soi et rapport aux autres. [less ▲]

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See detailIDRL in Italy: A Study on Strengthening Legal Preparedness for International Disaster Response
Gatti, Mauro UL

Report (2015)

This report seeks to identify the main obstacles that existing rules create for international cooperation in the event of disasters in Italy: It does so by looking to the Guidelines for the Domestic ... [more ▼]

This report seeks to identify the main obstacles that existing rules create for international cooperation in the event of disasters in Italy: It does so by looking to the Guidelines for the Domestic Facilitation and Regulation of International Disaster Relief and Initial Recovery Assistance (hereinafter the IDRL Guidelines) and to the EU Host Nation Support Guidelines (HNSG). The analysis seeks to point out solutions (mostly legislative ones) that may contribute to enhancing international cooperation in response to disasters occurring in Italy. The report finds that Italy has developed advanced and flexible disaster response mechanisms. Furthermore, Italy’s participation in international cooperation arrangements, notably the European Union (EU) Civil Protection Mechanism, reinforces the country’s capacities and preparedness. As of today, the country has seldom relied on external assistance, and when it did, international cooperation did not prove problematic. Indeed, it would seem that Italian law is generally in line with the prescriptions of the IDRL Guidelines and the HNSG, especially as concerns assistance originating from other EU countries. However, the investigation has also indicated three main problems that need to be addressed in order to ensure effective and accountable assistance in the future. In the first place, the institutional framework is fragmented: Numerous organs with different resources and powers intervene in disaster response. In the second place, it is not always easy to say what rules apply: There is a multiplicity of instruments that regulate disaster response, and their identification and interpretation is often complex. And, in the third place, some of the rules may hinder incoming aid: There are cases in which the law may prevent the provision of assistance or may discourage it by imposing onerous procedures and financial obligations. These problems can be addressed by fixing the flaws identified in the report, that is, by clarifying existing law, repealing outdated provisions, and introducing specific norms designed to regulate and facilitate international cooperation. To this end, the report offers recommendations for the competent authorities. [less ▲]

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See detailConsultations citoyennes et réformes constitutionnelles
Kies, Raphaël UL

Report (2015)

The report was commissioned by the Chamber of Deputies for preparing the campaign around the constitutional referendum that was held in June 2015. It has two objectives. The first is to assess the ... [more ▼]

The report was commissioned by the Chamber of Deputies for preparing the campaign around the constitutional referendum that was held in June 2015. It has two objectives. The first is to assess the citizens’ opinion and awareness on the four referendum issues. The evaluation was made on the basis of four citizen consultations composed by a representative panel of citizens resident in Luxembourg. In addition of providing an overview of the state of citizens’ knowledge and opinions (and their evolution), that analysis allows to assess how participants perceive the consultation process itself. The second objective is to present and discuss concrete proposals to include citizen’s in the process of the constitutional reform and the referendum. This last part is based on the teachings of the consultation carried out in Luxembourg as well as three case studies where people were fully involved in the constitutional reform process: the case of Iceland, Ireland and the State of Oregon (USA). [less ▲]

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See detailMedia pluralism monitor 2015: Luxembourg
Kies, Raphaël UL; Schall, Céline UL; Nommesch, Kim

Report (2015)

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See detailPrivacy and Data Protection by Design-from policy to engineering
Danezis, George; Domingo-Ferrer, Josep; Hansen, Marit et al

Report (2015)

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See detailMediennutzung Jugendlicher in Luxemburg
König, Andreas; Steffgen, Georges UL

Report (2015)

Im vorliegenden Bericht werden die Ergebnisse einer empirischen Untersuchung an luxemburgischen Jugendlichen zu deren Nutzungsverhalten von Computerspielen und des Internets vorgestellt. Ziel der Studie ... [more ▼]

Im vorliegenden Bericht werden die Ergebnisse einer empirischen Untersuchung an luxemburgischen Jugendlichen zu deren Nutzungsverhalten von Computerspielen und des Internets vorgestellt. Ziel der Studie war zum einen, einen diesbezüglich aktualisierten Überblick, und zum anderen, bislang für Luxemburg noch fehlende Prävalenzdaten zur dysfunktionalen Nutzung zu gewinnen. Ausgehend von einem für die luxemburgische Stichprobe modifizierten Fragebogen, der im Rahmen der EU NET ADB Studie (Tsitsika et al., 2013) zum gleichen doppelten Zweck in sieben europäischen Ländern eingesetzt wurde, wurden n=362 Kinder und Jugendliche im Alter von 10 bis 21 Jahren in Papierform bzw. Online befragt, von denen n=265 den Fragebogen vollständig beantworteten (Papierversion: n=50, Online-Version: n=215). Erfasst wurden neben für den Internetzugang verwendeten Geräten und gewählten Orten vor allem das zeitliche Ausmaß der Nutzung von Computerspielen und Internet allgemein, sowie spezifisch die Häufigkeit, mit der bestimmten Online-Aktivitäten nachgegangen wird. Die Ergebnisse lassen deutlich werden, dass Computerspiele und das Internet einen großen Teil der Freizeit der befragten Kinder und Jugendlichen einnehmen. Eine umfassende deskriptive und statistische Auswertung der erhobenen Daten zeigt auf, dass sich alle relevanten Parameter im Rahmen der zum Vergleich vorliegenden Daten aus anderen europäischen Ländern (Tsitsika et al., 2013) bewegen. Dies schließt allerdings auch die Feststellung eines vergleichbaren Handlungsbedarfs ein. Dieser betrifft neben präventiven und pädagogischen Maßnahmen der Hinführung zu einem verantwortungsvollen Umgang mit den Computerspielen und Internet allgemein, sowie im Speziellen mit altersinadäquaten Inhalten, insbesondere die Versorgung des Anteils an Jugendlichen, die bereits ein klinisch auffälliges pathologisches Nutzungsverhalten zeigen. [less ▲]

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See detailEine Bilanz zur Gesetzesreform Aide 'a l'Enfance et à la Famille (AEF)
Peters, Ulla UL; Jäger, Julia UL; Ministerium für nationale Bildung, Kindheit und Jugend Luxemburg

Report (2015)

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See detailLa mixité fonctionnelle à l’épreuve. Une perspective européenne : les expériences de Milan, Copenhaugue, Hamburg
Bricocoli, Massimo UL; Savoldi, Paola

Report (2014)

The report presents the outcomes of a research commissioned by the Plan Urbanisme Construction Architecture within the research program ""Mixité fonctionelle versus zoning : de noveaux enjeux?". The ... [more ▼]

The report presents the outcomes of a research commissioned by the Plan Urbanisme Construction Architecture within the research program ""Mixité fonctionelle versus zoning : de noveaux enjeux?". The Multidisciplinary Research group was coordinated by Massimo Bricocoli and Paola Savoldi and involved 3 research units investigating in 3 different European cities: Milano (Massimo Bricocoli, Paola Savoldi, Francesco Curci at Politecnico di Milano), Copenhagen (Jens Kvorning, Katrine Østergaard Bang, Bruno Tournay at Center for Urbanism, Royal Danish Academy for the Fine Arts), Hamburg (Ingrid Breckner, Nima Dafateri-Moghaddam at HafenCity University). The redevelopment of inner city urban areas has been a main concern for European cities dealing with post-industrial restructuring in the last decades. Large areas have been released from a manufacturing vocation and have been transformed through large-scale development projects. It is worth investigating how spatial and social organization processes are developing in these new urban areas which tend to display a significant role in supporting the attractiveness of cities and in hosting a consistent number of new economic activities as well as in housing those inhabitants who “return to the city” in a phase of re-urbanisation. In this respect, driving research questions have been: under which conditions, and with which expectations, do people decide to settle in the central city? What sort of city-space has been produced? How and why are uses influencing urban qualities? Which are the elements that allow and support a mix of functions and social groups in the face of prevalent tendencies towards separation and segregation? Along these questions, we have been analysing (through direct observation, intensive field work and interviewing, policy analysis and a photo reportage) three redevelopment projects which are emblematically documenting the transformation of productive areas into multifunctional urban areas with a residential core function: Bicocca/Milan, Islands Brygge/Copenhagen, HafenCity/Hamburg. [less ▲]

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See detailConfronting the Represetantive Consumer with Household-Size Heterogeneity
Koulovatianos, Christos UL; Schroeder, Carsten; Schmidt, Ulrich

Report (2014)

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See detailFormation des salaires et indexation automatique - Analyse comparative de quatre pays européens
Bourgain, Arnaud UL; Sneessens, Henri UL; Shadman, Fatemeh et al

Report (2014)

Automatic indexation mechanisms are often criticized for being a key source of inflexibility of actual real wages and thus responsible for a lack of adjustment to in the labour market and for a ... [more ▼]

Automatic indexation mechanisms are often criticized for being a key source of inflexibility of actual real wages and thus responsible for a lack of adjustment to in the labour market and for a deterioration of cost-competiveness. The aim of this study is to empirically assess whether this point of view is well founded. Statistical The Statistical and econometric research relates to four countries: two with institutionalized indexation of wages to consumer prices (Luxembourg and Belgium) and two without institutionalized indexation (Germany and France). this comparative econometric study, applied to four countries with or without indexation mechanisms, shows that the presence of institutionalized indexation does not significantly alter the process through which hourly wages are set, by observingas revealed by the long-term relationships or dynamic reactions to an exogenous shock. In other words, whilst differences in wage flexibility exist, their causes may be found elsewhere and not necessarily in automatic indexation mechanisms. Beyond the perimeter of this study, factors for the adjustment or inflexibility of wages might rather be sought in other directions, such as wages upon recruitment, inter-sector flexibility, the variable portion of remuneration, or changes in the composition of the labour force by sector, for example. [less ▲]

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See detailData Retention after the Judgement of the Court of Justice of the European Union
Cole, Mark UL; Boehm, Franziska

Report (2014)

Executive Summary This study analyses the Data Retention Directive Judgement of the Court of Justice of the European Union of 8 April 2014 and evaluates its impact on other data retention measures at ... [more ▼]

Executive Summary This study analyses the Data Retention Directive Judgement of the Court of Justice of the European Union of 8 April 2014 and evaluates its impact on other data retention measures at Member States as well as at EU level. [less ▲]

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See detailKevoree Modeling Framework (KMF): Efficient modeling techniques for runtime use
Fouquet, François UL; Nain, Grégory UL; Morin, Brice et al

Report (2014)

The creation of Domain Specific Languages(DSL) counts as one of the main goals in the field of Model-Driven Software Engineering (MDSE). The main purpose of these DSLs is to facilitate the manipulation of ... [more ▼]

The creation of Domain Specific Languages(DSL) counts as one of the main goals in the field of Model-Driven Software Engineering (MDSE). The main purpose of these DSLs is to facilitate the manipulation of domain specific concepts, by providing developers with specific tools for their domain of expertise. A natural approach to create DSLs is to reuse existing modeling standards and tools. In this area, the Eclipse Modeling Framework (EMF) has rapidly become the defacto standard in the MDSE for building Domain Specific Languages (DSL) and tools based on generative techniques. However, the use of EMF generated tools in domains like Internet of Things (IoT), Cloud Computing or Models@Runtime reaches several limitations. In this paper, we identify several properties the generated tools must comply with to be usable in other domains than desktop-based software systems. We then challenge EMF on these properties and describe our approach to overcome the limitations. Our approach, implemented in the Kevoree Modeling Framework (KMF), is finally evaluated according to the identified properties and compared to EMF. [less ▲]

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See detailLes professions juridiques et judiciaires en Europe / Fiche sur le regime en Grèce
Beka, Anthi UL

Report (2014)

This report has been written in the framework of a comparative project undertaken by the University of Bordeaux on behalf of the French public institution "Mission Droit et Justice". It answers the ... [more ▼]

This report has been written in the framework of a comparative project undertaken by the University of Bordeaux on behalf of the French public institution "Mission Droit et Justice". It answers the questionnaire that has been provided by the research group leading the project, with regard to certain aspects of the impact of European Union law on Greek law governing the legal profession. [less ▲]

Detailed reference viewed: 55 (17 UL)